Η μετανάστευση ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ ισχυρίζονται οι Βρυξέλλες
Πράσινο φως από την Ευρωβουλή για αύξηση της μετανάστευσης προς την ΕΕ
Εργαλείο κινεζοποίησης των μισθών η μετανάστευση
Κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για απασχόληση προσφύγων σε Ελλάδα
250.000 μετανάστες ετησίως μέχρι το 2050 θέλει ο Σάντσες για την Ισπανία
Το «ντου» χιλιάδων παρανόμων μεταναστών στον ισπανικό θύλακα της Θέουτα (www.lavanguardia.com 18/5/2021), ο οποίος βρίσκεται στην Βόρεια Αφρική στα χερσαία σύνορα με το Μαρόκο, επανέφερε στο προσκήνιο το μεταναστευτικό με ακόμη μεγαλύτερη ένταση. Τη φορά αυτή το Μαρόκο παίρνοντας μαθήματα από τον Ερντογάν εργαλειοποίησε το μεταναστευτικό κατά της Ισπανίας στέλνοντας πάνω από 8.000 παράνομους μετανάστες να κάνουν «ντου» στη Θέουτα (www.elmundo.es 18/5/2021), με τη Μαδρίτη να προχωρά άμεσα στην απέλαση τουλάχιστον 4.000 εξ αυτών ενώ έπεται και συνέχεια.
Οι δηλώσεις στήριξης εκ μέρους των Βρυξελλών προς την Μαδρίτη (www.elpais.com 19/5/2021) είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα καθώς αποτελούν απλώς ευχολόγια. Το είδαμε άλλωστε και σε σχέση με την Πατρίδα μας η οποία τα τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί σε μια απέραντη αποθήκη ψυχών. Όπως στην περίπτωση της Ισπανίας τώρα, έτσι και στην περίπτωση της Ελλάδας παλαιότερα οι χώρες του Ευρωπαϊκού Βορρά αρνούνται να αναλάβουν το βάρος που συνεπάγεται ο δίκαιος διαμοιρασμός των παρανόμων μεταναστών.
Καθώς πλέον αυξάνονται επίσης οι μεταναστευτικές ροές και προς την Ιταλία με την Λαμπεντούζα να δέχεται πριν από λίγες ημέρες περίπου 2.300 παράνομους μετανάστες (www.ilgiornale.it 12/5/2021) είναι βέβαιο ότι οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου πρέπει να δράσουν συντονισμένα προκειμένου να επιτύχουν τη διαμόρφωση και εφαρμογή μιας μεταναστευτικής πολιτικής της ΕΕ η οποία δεν θα ρίχνει τα βάρη στις χώρες πρώτης εισόδου.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι τόσο στην περίπτωση της Λαμπεντούζα όσο κυρίως στην περίπτωση της Θέουτα η πλειοψηφία των παρανόμων μεταναστών είναι φτωχοί άνεργοι οικονομικοί μετανάστες οι οποίοι έχουν χτυπηθεί στις χώρες τους από την ανεργία λόγω πανδημίας και ως εκ τούτου βάζουν πλώρη «για τον παράδεισο» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ίδιο παρατηρεί κανείς και στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό όπου σύμφωνα με εκτιμήσεις αναμένονται μέχρι το τέλος του έτους πάνω από 2.000.000 παράνομοι μετανάστες (edition.cnn.com 31/3/2021) με την συνοριοφυλακή των ΗΠΑ να έχει συλλάβει τον Φεβρουάριο 100.000 παράνομους μετανάστες (www.voanews.com 5/3/2021) που είχαν στόχο να εισέλθουν στις ΗΠΑ προκειμένου εκεί να αναζητήσουν το όνειρό τους για καλύτερη ζωή.
Και ενώ οι μεταναστευτικές ροές αυξάνονται πλέον σε Ισπανία, Ιταλία και Ελλάδα την ίδια στιγμή σε επίπεδο ΕΕ εντείνεται ο διάλογος για τη λήψη μέτρων για την αύξηση της νόμιμης μετανάστευσης προς την ΕΕ. Και αυτό γιατί σύμφωνα με την ΕΕ η μετανάστευση υποτίθεται ότι θα συμβάλλει τόσο στην δήθεν αντιμετώπιση και επίλυση του δημογραφικού προβλήματος της ΕΕ όσο και στην δήθεν ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Έτσι η ηγεσία της ΕΕ αντί να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικογένειας προκειμένου να αντιμετωπιστεί το δημογραφικό στην Ευρώπη, πιστή στα κελεύσματα της παγκοσμιοποίησης και του Συμφώνου για το Μαρακές εναποθέτει την επίλυση του δημογραφικού στην Ευρώπη στην αθρόα μετανάστευση.
Επιπλέον αντί η ηγεσία της ΕΕ να στηρίξει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ στην επένδυση στις νέες τεχνολογίες, στην καινοτομία, στην εκπαίδευση και την κατάρτιση καθώς και στην δημιουργία αυξημένης ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας στα παραγόμενα ευρωπαϊκά προϊόντα τελικά για άλλη μια φορά πιστή στα κελεύσματα του νεοφιλελευθερισμού στηρίζει την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας στην κινεζοποίηση των μισθών.
Υψηλή η ανεργία σε Ελλάδα και ευρωζώνη
Παράλληλα στις 12 Μαΐου 2021 η Κομισιόν έδωσε στη δημοσιότητα τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις για την ΕΕ όπου επισημαίνεται ότι η ανεργία στην Ευρωζώνη θα αυξηθεί στο 7,6% το 2021 για να πέσει γύρω στο 7% το 2022 πάνω όμως από το 6,7% του 2019 (ec.europa.eu/info/business-economy-euro 12/5/2021). Και όλα αυτά παρότι η Κομισιόν προβλέπει ανάκαμψη για την ευρωζώνη της τάξης του 4,3% για το 2021 και 4,4% για το 2022. Η αντίστοιχη ανάκαμψη για όλη την ΕΕ προβλέπεται στο 4,2% το 2021 και στο 4,4% το 2022.
Ειδικότερα για την Ελλάδα ενώ η Κομισιόν προβλέπει για το 2021 ανάκαμψη της τάξης του 4,1% έναντι ύφεσης 8,2% το 2020 καθώς και νέα ανάκαμψη της τάξης του 6% για το 2022, εντούτοις οι προβλέψεις για την ανεργία είναι δυσοίωνες καθώς επισημαίνει ότι για μεν το 2021 η ανεργία θα κυμανθεί στο 16,3% έναντι 17,3% το 2019 και 16,3% το 2020, ενώ στο 2022 αναμένεται να είναι στο 16,1% (ec.europa.eu/info/business-economy-euro 12/5/2021).
Ταυτόχρονα το έλλειμμα από 9,7% του ΑΕΠ το 2020 αναμένεται να φτάσει στο 10% το 2021 και να πέσει στο 3,2% το 2022.
Ομοίως το δημόσιο χρέος από 205,6% του ΑΕΠ το 2020 αναμένεται να φτάσει στο 208,8% το 2021 και να πέσει στο 201,5% το 2022.
Τέλος το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών που παρουσίασε έλλειμμα της τάξης του 7,8% του ΑΕΠ το 2020 θα παραμείνει ελλειμματικό τόσο το 2021 με ποσοστό 7,6% όσο και το 2022 με ποσοστό 5,3%.
Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και κινεζοποίηση των μισθών
Την ίδια στιγμή σε επίπεδο ΕΕ το κυρίαρχο εργαλείο για το ξεπέρασμα της κρίσης της πανδημίας είναι το περίφημο Next Generation EU με το Ταμείο Ανάκαμψης να κρατά τα σκήπτρα. Όμως τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης όπως έχουμε ήδη επισημάνει θα δοθούν υπό αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις. Και αυτές δεν είναι άλλες από την επιβολή μεταρρυθμίσεων οι οποίες έχουν ως στόχο την απορρύθμιση της αγοράς εργασίας καθώς οι φωστήρες των Βρυξελλών θεωρούν ότι η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας πρέπει να στηριχθεί στη μείωση του εργασιακού κόστους και κυρίως στην κινεζοποίηση των μισθών. Πρόκειται για τη συνέχιση της γνωστής πολιτικής για το Σύμφωνο για το Ευρώ+ την οποία έχουμε αναλύσει σε προγενέστερο άρθρο μας στην Υπέρβαση News στις 26/4/2021.
Έτσι το «Σύμφωνο για το Ευρώ+» που έγινε δεκτό μετά βαΐων και κλάδων στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 25ης Μαρτίου 2011 προβλέπει ότι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας θα στηριχθεί αποκλειστικά στη βίαιη μείωση των μισθών στην ευρωζώνη.
Για τον λόγο αυτόν δημιουργήθηκε ένα ασφυκτικό πλαίσιο ελέγχου της εξέλιξης των μισθών οι οποίοι θα πρέπει να προσαρμόζονται κάθε φορά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Έτσι για «την αξιολόγηση του κατά πόσον η εξέλιξη των μισθών συμβαδίζει με την παραγωγικότητα, θα παρακολουθείται το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος (ΚΕΑΜΠ) επί ορισμένο χρονικό διάστημα, συγκρινόμενο με τις εξελίξεις σε άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ και στους κυριότερους συγκρίσιμους εμπορικούς εταίρους».
Αυτό σημαίνει ουσιαστικά διασύνδεση του ύψους των μισθών της ευρωζώνης με τους αντίστοιχους μισθούς που ισχύουν στην Κίνα, τη Βραζιλία και την Ινδία.
Η ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωζώνης δεν μπορεί βεβαίως να στηριχθεί στη μείωση των μισθών και στην κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους. Πρόκειται για μια αδιέξοδη επιλογή αφού η ευρωζώνη δεν μπορεί να μειώσει το επίπεδο των μισθών στα αντίστοιχα επίπεδα των χωρών της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής προκειμένου να τις ανταγωνιστεί. Αντίθετα η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωζώνης πρέπει να στηριχθεί στην ποιότητα των προϊόντων, στην καινοτομία, στο σχεδιασμό, στην ενσωμάτωση τεχνολογίας, στην παραγωγή προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον και στην ενίσχυση της εσωτερικής ζήτησης.
Τη γραμμή αυτή του Σύμφωνου για το Ευρώ+ αξιοποιούν πλέον οι Βρυξέλλες με αφορμή και την πανδημία.
Βασικός βέβαια παράγοντας για τη μείωση των μισθών είναι και η ύπαρξη πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού.
Και αυτό οι φωστήρες των Βρυξελλών σχεδιάζουν να το επιτύχουν με διάφορους τρόπους.
Ο πρώτος τρόπος είναι η επέκταση του εργασιακού βίου μέχρι τα 74 που όπως αποκαλύψαμε στη Υπέρβαση News στις 10 Μαΐου 2021 αποτελεί απόφαση των ηγετών της ΕΕ στην άτυπη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στο Πόρτο στις 7-8 Μαΐου για την κοινωνική ατζέντα της Ευρώπης.
Ο δεύτερος τρόπος είναι η συνακόλουθη αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης η οποία ήδη αποφασίστηκε στις 13 Οκτωβρίου 2020 με απόφαση του Συμβουλίου της ΕΕ όπως επίσης αποκαλύψαμε στη Υπέρβαση News στις 28/12/2020.
Ο τρίτος τρόπος είναι η διαδικασία διευθέτησης του χρόνου εργασίας με την κατάργηση του 8ωρου και τη θεσμοθέτηση του 10ωρου και την αύξηση του αριθμού των ωρών των πληρωμένων και απλήρωτων υπερωριών.
Με όλους τους παραπάνω τρόπους αυτό που επιτυγχάνεται είναι να καλύπτουν τις εργασιακές ανάγκες οι ήδη απασχολούμενοι και να μην δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο αριθμός των ανέργων άρα και ο αριθμός του εφεδρικού εργατικού δυναμικού με αποτέλεσμα να πιέζονται εκ των πράγματων οι μισθοί προς τα κάτω λόγω υπερβάλλουσας προσφοράς εργατικού δυναμικού.
Αν τώρα στον αριθμό των ανέργων προστεθεί και ένας επιπλέον αριθμός εφεδρικού εργατικού δυναμικού που θα προέρχεται από την νόμιμη και παράνομη μετανάστευση αντιλαμβάνεται κανείς ότι η επιθυμητή για τους πολυεθνικούς ομίλους κινεζοποίηση των μισθών βρίσκεται πλέον ante portas.
250.000 μετανάστες ετησίως θέλει ο Σάντσες παρά το «ντου» στη Θέουτα
Έτσι την επομένη της δραματικής επίσκεψής του στη Θέουτα, όπου ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέδρο Σάντσες διαμήνυσε ότι θα στηρίξει την κυριαρχία της Ισπανίας στέλνοντας το μήνυμα ότι θα απελαθούν άμεσα όλοι όσοι εισήλθαν παράνομα σ΄ αυτόν τον ισπανικό θύλακα, ο ίδιος σε ειδική εκδήλωση στη Μαδρίτη παρουσιάζοντας το project των 676 σελίδων για το μέλλον της χώρας του με τον τίτλο Ισπανία-2050 διαμήνυσε ότι η Μαδρίτη σχεδιάζει να δρομολογήσει την είσοδο στη χώρα 250.000 μεταναστών κάθε χρόνο μέχρι το 2050 προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ανάγκες σε εργατικό δυναμικό (www.elmundo.es. 20/5/2021).
Και όλα αυτά όταν η ανεργία στην Ισπανία το 2021 θα φτάσει στο 15,7% από το 15,5% που ήταν το 2020, ενώ το 2022 προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 14,4% σύμφωνα πάντα με τις εαρινές οικονομικές προβλέψεις της Κομισιόν (ec.europa.eu/info/business-economy-euro 12/5/2021).
Το project Ισπανία-2050 που προετοιμάστηκε από 100 πανεπιστημιακούς προβλέπει τους 50 μεγάλους στόχους για τα επόμενα 30 χρόνια επισημαίνοντας πέραν των άλλων ότι θεωρεί οπωσδήποτε απαραίτητη την είσοδο στην ισπανική αγορά εργασίας τουλάχιστον 191.000 μεταναστών κατ΄ έτος, με τον Σάντσες να ανεβάζει το νούμερο αυτό στις 250.000 μετανάστες ετησίως !!!
Με τον τρόπο αυτό θα προχωρήσει κατά τον Σάντσες η ανταγωνιστικότητα της ισπανικής οικονομίας, δηλαδή στην πράξη θα κινεζοποιηθούν οι μισθοί με αποτέλεσμα την καλύτερη απόδοση των κεφαλαίων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης που θα εισρεύσουν στην Ισπανία.
Ο Μαργαρίτης Σχινάς για νόμιμη μετανάστευση και ανταγωνιστικότητα
«Η νόμιμη μετανάστευση είναι μία ευκαιρία, όχι μία απειλή, τόνισε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργαρίτης Σχοινάς μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Σημείωσε ότι «είναι φυσικά μία υπόθεση που απαιτεί νομικό πλαίσιο, πολιτική βούληση και ψύχραιμη αλλά σταθερή στοχοπροσήλωση που θα μας επιτρέψει να τη χρησιμοποιήσουμε για να ξεπεράσουμε το δημογραφικό μας πρόβλημα, αλλά και τα προβλήματα της ανταγωνιστικότητας μας». Αυτά επισημαίνονται σε δημοσίευμα της Ναυτεμπορικής (www.naftemporiki.gr. 19/5/2021).
Στο ίδιο μήκος κύματος και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το οποίο την ίδια ημέρα συζήτησε την Έκθεση Α9-0143/2021 σχετικά με «τις δυνατότητες νόμιμης μετανάστευσης εργατικού δυναμικού» (www.europarl.europa.eu 26/4/2021).
Στην εν λόγω Έκθεση το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πέραν των άλλων «τονίζει την προστιθέμενη αξία της ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου ενωσιακού πλαισίου για τη νόμιμη μετανάστευση ως μέρους μιας ολιστικής προσέγγισης της μετανάστευσης, δεδομένου ότι παρέχει ευκαιρίες μέσω νόμιμων και ασφαλών διαύλων για τη μετανάστευση που σχετίζεται με το εργατικό δυναμικό, βελτιώνει την πρόσβαση των υπηκόων τρίτων χωρών στην αγορά εργασίας της Ένωσης, ενθαρρύνει την πιο ομαλή μετανάστευση, προσελκύει τους εργαζόμενους, τους φοιτητές και τις επιχειρήσεις που χρειάζονται οι αγορές εργασίας της ΕΕ και οι εθνικές αγορές εργασίας».
Επιπλέον στην ίδια Έκθεση το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο «θεωρεί ότι ένας ευρύτερος διάλογος για τη μετανάστευση, για παράδειγμα μέσω τακτικών συνόδων κορυφής μεταξύ της ΕΕ και πολλών τρίτων χωρών, θα μπορούσε να διευκολύνει την κάλυψη των αναγκών των αγορών εργασίας της ΕΕ και την ανάπτυξη ισορροπημένων εταιρικών σχέσεων, μεταξύ άλλων με πρωτοβουλία των επιχειρήσεων και της κοινωνίας των πολιτών, που μπορούν να συμβάλουν στην προετοιμασία για την ένταξη των υπηκόων τρίτων χωρών στην αγορά εργασίας της χώρας προορισμού και να ενισχύσουν τη βιώσιμη μεταφορά των δεξιοτήτων που έχουν αποκτηθεί μεταξύ των χωρών προέλευσης και προορισμού· επισημαίνει ότι θα μπορούσε να αντληθεί έμπνευση από τις υφιστάμενες συμφωνίες που βασίζονται στις δεξιότητες και αφορούν την ανάπτυξη εταιρικών σχέσεων προσέλκυσης ταλέντων που επιτρέπουν στην χώρα προορισμού να συμμετέχει άμεσα στη διαμόρφωση των δεξιοτήτων των υπηκόων τρίτων χωρών που ενδέχεται να ενδιαφέρονται να μεταναστεύσουν στην ΕΕ, μεταξύ άλλων με τη δημιουργία εγκαταστάσεων κατάρτισης και προγραμμάτων για τρίτες χώρες, και που αντιμετωπίζουν την ανάγκη για διαφάνεια των εταιρικών σχέσεων με τρίτες χώρες, μεταξύ άλλων μέσω της ανάγκης συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων».
Και όλα αυτά βέβαια παρότι πληθαίνουν οι φωνές ανά την Ευρώπη ότι η ΕΕ ενθαρρύνοντας και άλλο τη μετανάστευση, ιδίως σε μια φάση αυξημένης ανεργίας λόγω της πανδημίας, το μόνο που επιτυγχάνει είναι να βαθαίνει την υπάρχουσα ανεργία και να κινεζοποιεί τους μισθούς.
Το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης στην υπηρεσία της νόμιμης μετανάστευσης στη χώρα μας
Και ενώ η Ελλάδα έχει ήδη πλημμυρίσει από χιλιάδες παράνομους μετανάστες το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας χρηματοδοτεί δράσεις οι οποίες στοχεύουν στην διευκόλυνση εκείνων «που νομίμως θέλουν να μεταναστεύσουν στην χώρα μας» (σελ. 108 Σχεδίου).
Έτσι προβλέπεται επένδυση ύψους 42 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του συστήματος μετανάστευσης και ασύλου με την επισήμανση ότι πρόκειται για «ψηφιοποίηση των διαδικασιών μετανάστευσης και του αρχείου ασύλου ώστε να γίνει αποτελεσματική διαχείριση των αιτήσεων και να επιτευχθεί ταχύτερη ενσωμάτωση των νόμιμων μεταναστών και προσφύγων. Το έργο θα βοηθήσει σε καλύτερο έλεγχο των μεταναστευτικών ροών αλλά και θα διευκολύνει εκείνους που νομίμως θέλουν να μεταναστεύσουν στην χώρα μας» (σελ. 108 Σχεδίου).
Και προκειμένου να το εμπεδώσουν όλοι στο Παράρτημα του Σχεδίου όπου περιλαμβάνεται και ο «Συγκεντρωτικός πίνακας μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων» (σελ. 161 Σχεδίου) αναφέρονται τα παρακάτω με στόμφο:
«’Αξονας 3.4: Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές
Επένδυση: ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ
Ψηφιοποίηση των διαδικασιών μετανάστευσης και του αρχείου ασύλου ώστε να γίνει αποτελεσματική διαχείριση των αιτήσεων και να επιτευχθεί ταχύτερη ενσωμάτωση των νόμιμων μεταναστών και προσφύγων. Το έργο θα βοηθήσει σε καλύτερο έλεγχο των μεταναστευτικών ροών αλλά και θα διευκολύνει εκείνους που νομίμως θέλουν να μεταναστεύσουν στην χώρα μας. 42 εκατ. ευρώ» (σελ. 187 Σχεδίου).
Το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί την ένταξη στην αγορά εργασία και των προσφύγων
Όμως το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας δεν μένει μόνο στην παραπάνω χρηματοδότηση με 42 εκατ. ευρώ για την διευκόλυνση της νόμιμης μετανάστευσης στην Ελλάδα αλλά μεριμνά και για νέα επένδυση ύψους 32 εκατ. ευρώ για την ένταξη στην ελληνική αγορά εργασίας και των προσφύγων που βρίσκονται στην Πατρίδα μας. Το ποσό των 32 εκατ. ευρώ δεν είναι ευκαταφρόνητο αν λάβει κανείς υπόψη ότι το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης διαθέτει για τα χιλιάδες άτομα με αναπηρία 107 εκατ. ευρώ (σελ 107 Σχεδίου).
Στη σελίδα 46 λοιπόν του Ελληνικού Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας επισημαίνεται ότι στο εν λόγω «Σχέδιο παρουσιάζεται ένα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα κατάρτισης για πρόσφυγες και δικαιούχους διεθνούς προστασίας, με σκοπό την άμεση ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους και την ενίσχυση της απασχολησιμότητάς τους. Το πρόγραμμα κατάρτισης περιλαμβάνει στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης σε επαγγελματικές δεξιότητες και επιδοτούμενης μαθητείας που θα διασφαλίσουν τη συμμετοχή των ωφελούμενων στην αγορά εργασίας, απαντώντας σε καίριες ανάγκες της αγοράς εργασίας στις περιοχές όπου διαβιούν οι πρόσφυγες. Ταυτόχρονα ο συνδυασμός με προγράμματα γλωσσομάθειας θα μειώσει τις πιθανότητες οικονομικού και κοινωνικού αποκλεισμού».
Οι παραπάνω δράσεις εντάσσονται στον «Άξονα 3.4: Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές» (σελ. 105 Σχεδίου). Έτσι στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και της κοινωνικής συνοχής «ο πρωταρχικός στόχος του Άξονα αυτού είναι η εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για όλους, ανεξαρτήτως φύλου, εθνικότητας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ηλικίας, αναπηρίας και άλλων χαρακτηριστικών. Για το σκοπό αυτό, περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις. Τέλος στον άξονα συμπεριλαμβάνονται ειδικές δράσεις για τον πληθυσμό των προσφύγων που αφορούν στην ομαλή ενσωμάτωσή τους στην εργασία και τον κοινωνικό ιστό και την ψηφιοποίηση υπηρεσιών ασύλου» (σελ. 106 Σχεδίου).
Για τον λόγο αυτόν στην σελίδα 108 του Σχεδίου εμφανίζεται ως «επένδυση» η «ένταξη των προσφύγων στην αγορά εργασίας» για την οποία μάλιστα θα διατεθούν και 32 εκατ. ευρώ. Περιγράφοντας την εν λόγω επένδυση το Σχέδιο επισημαίνει ότι πρόκειται για «προώθηση προγράμματος ανάλυσης δεξιοτήτων, συμβουλευτικής, κατάρτισης και επανακατάρτισης για εύρεση εργασίας παρέχοντας κατάλληλες δεξιότητες (γλωσσομάθεια, τεχνικές επαγγελματικές δεξιότητες και βασικές ψηφιακές δεξιότητες), στον πληθυσμό των προσφύγων έτσι ώστε να έχει μεγαλύτερες δυνατότητες ομαλής ένταξης στις τοπικές κοινωνίες».
Τέλος στο Παράρτημα του Σχεδίου όπου περιλαμβάνεται και ο «Συγκεντρωτικός πίνακας μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων» (σελ. 161 Σχεδίου) αναφέρεται:
‘Αξονας 3.4: Αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές.
Επένδυση: ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Προώθηση προγράμματος ανάλυσης δεξιοτήτων, συμβουλευτικής, κατάρτισης και επανακατάρτισης για εύρεση εργασίας παρέχοντας κατάλληλες δεξιότητες (γλωσσομάθεια, τεχνικές επαγγελματικές δεξιότητες και βασικές ψηφιακές δεξιότητες), στον πληθυσμό των προσφύγων έτσι ώστε να έχει μεγαλύτερες δυνατότητες ομαλής ένταξης στις τοπικές κοινωνίες. 32 εκατ. ευρώ (σελ. 187 Σχεδίου).
Με τα παραπάνω λοιπόν κονδύλια του Ελληνικού Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αναμένεται να διευκολυνθεί η πρόσβαση στην αγορά εργασίας των χιλιάδων παρανόμων μεταναστών και δήθεν προσφύγων οι οποίοι πλέον φιλοξενούνται στη χώρα μας και οι οποίοι ανέρχονται σύμφωνα με στοιχεία σε πάνω από 100.000 άτομα συνολικά εκ των οποίων τουλάχιστον το 70% είναι ηλικίας άνω των 15 ετών οπότε και επιτρέπεται η απασχόληση σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία.
Έτσι στους χιλιάδες Έλληνες ανέργους της πανδημίας αναμένεται να προστεθεί και ένα επιπλέον διαθέσιμο εργατικό δυναμικό τουλάχιστον 70.000 ατόμων δημιουργώντας έτσι μια επιπλέον πλεονάζουσα ομάδα εργατικού δυναμικού, η οποία θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη πίεση των μισθών και ημερομισθίων με αποτέλεσμα την υποβοήθηση της διαδικασίας κινεζοποίησης των μισθών στην Ελλάδα που άλλωστε σύμφωνα με τα παραπάνω αποτελεί και βασικό στόχο του Σχεδίου Ανάκαμψης.
Από το 2011 η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου νομοθέτησε την απασχόληση παράνομων μεταναστών
Βέβαια η ένταξη παρανόμων μεταναστών στο εργατικό δυναμικό της χώρας με στόχο τη δημιουργία πλεονάζοντος εργατικού δυναμικού και την συνακόλουθη κινεζοποίηση των μισθών δεν είναι κάτι το νέο καθώς η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου το 2011 είχε φροντίσει να προωθήσει και σχετική νομοθετική ρύθμιση η οποία ισχύει μέχρι σήμερα.
Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να διευκολυνθεί η απασχόληση των παρανόμων μεταναστών η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου φρόντισε να ψηφιστεί ειδική ρύθμιση στο πλαίσιο της διαδικασίας απομάκρυνσης των παρανόμων μεταναστών από τη Χώρα. Έτσι προέβλεψε ότι σε περίπτωση αναβολής της απομάκρυνσης των παρανόμων μεταναστών από την Πατρίδα μας και για όσο διάστημα διαρκεί η εν λόγω αναβολή απομάκρυνσης οι εν λόγω παράνομοι μετανάστες θα μπορούν να απασχολούνται στην Ελλάδα υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις.
Δεδομένου δε ότι όλα αυτά τα χρόνια όπως έχουμε δει ο κανόνας είναι να αναβάλλεται η απομάκρυνση από την Ελλάδα των παρανόμων μεταναστών καθώς τόσο η Τουρκία όσο και οι άλλες τρίτες χώρες αρνούνται να τους δεχθούν, η βασική συνέπεια της εν λόγω ρύθμισης είναι να νομιμοποιείται πλέον η απασχόληση χιλιάδων παρανόμων μεταναστών στην Ελλάδα. Μεταναστών οι οποίοι στη συνέχεια με διάφορους ελληνικούς νόμους νομιμοποιούνται αποκτώντας «χαρτιά», εντασσόμενοι πλέον στο εργατικό δυναμικό της χώρας. Αποτέλεσμα η ένταξη στην αγορά εργασίας της χώρας μας εκατομμυρίων παρανόμων μεταναστών. Και όλα αυτά τη στιγμή που η ανεργία στην Ελλάδα ήταν και είναι η υψηλότερη στις χώρες της ευρωζώνης.
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 37 παρ. 5 του Νόμου 3907/2011 (ΦΕΚ Α-7/26-1-2011): «Σε περίπτωση αδυναμίας των αρμόδιων κατά περίπτωση αρχών να διασφαλίσουν με ίδιους πόρους ή μέσα ότι οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων η απομάκρυνση έχει αναβληθεί, απολαμβάνουν κατά το χρονικό διάστημα της αναβολής, στοιχειώδεις όρους αξιοπρεπούς προσωρινής στέγασης σε εγκαταστάσεις δημόσιου ή κοινωφελούς χαρακτήρα και γενικότερα ότι καλύπτουν τις άμεσες βιοτικές τους ανάγκες, μπορεί να επιτραπεί, μετά από σχετική άδεια, να απασχολούνται ως μισθωτοί σε τομείς απασχόλησης σε συγκεκριμένες περιοχές της Χώρας. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Προστασίας του Πολίτη, καθορίζονται οι τομείς απασχόλησης και οι περιοχές της Χώρας όπου μπορούν να ασχολούνται ως μισθωτοί οι υπήκοοι τρίτων χωρών των οποίων έχει αναβληθεί η απομάκρυνση, το καθεστώς της ασφαλιστικής τους κάλυψης, οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι διαδικασίες και τα αρμόδια για τη χορήγηση της άδειας εργασίας όργανα, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα. Σε κάθε περίπτωση, κατά τη διάρκεια του χρόνου αναβολής της απομάκρυνσης ο υπήκοος τρίτης χώρας δεν έχει δικαίωμα πρόσβασης σε προγράμματα κοινωνικής ένταξης, ενώ το ως άνω χρονικό διάστημα διαμονής του υπηκόου τρίτης χώρας δεν μπορεί να συνυπολογιστεί στην περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων του ν. 3838/2010 περί πρόσβασης στην ελληνική ιθαγένεια ή στην περίπτωση εφαρμογής διατάξεων που αφορούν την πρόσβαση σε καθεστώς μακροχρόνιας διαμονής».
Από τις ΕΟΖ του Ρέσλερ και του Σούλτς στις ΕΟΖ για απασχόληση παρανόμων μεταναστών σε Έβρο και νησιά του Αιγαίου
Το ζήτημα της δημιουργίας Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ΕΟΖ) στην Πατρίδα μας και μάλιστα στην Θράκη και αλλού, στις οποίες θα εφαρμόζονται ειδικοί όροι σε σχέση με τους ισχύοντες κάθε φορά όρους αμοιβής και ασφάλισης, είχε ήδη προταθεί από τα πρώτα χρόνια του μνημονίου από τον περίφημο Γερμανό υπουργό οικονομίας Ρέσλερ αλλά και τον τότε Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σούλτς (DW 1/9/2012) ως ένα μέτρο για τη μείωση του κόστους εργασίας στην Ελλάδα που ως γνωστόν αποτελούσε βασικό διακηρυγμένο στόχο του ΔΝΤ και των υπολοίπων δανειστών της χώρας και είχε μάλιστα ανατεθεί στην τρόικα η πλήρης εφαρμογή του μέτρου.
Πλέον λόγω της δυνατότητας απασχόλησης τόσο των παρανόμων μεταναστών όσο και των προσφύγων στην Πατρίδα μας σύμφωνα με τα παραπάνω αναμένεται να τεθεί στο προσκήνιο ενόψει και των επενδύσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης η δημιουργία ΕΟΖ στις οποίες θα απασχολούνται ιδίως στα νησιά του Αιγαίου και στον Έβρο οι χιλιάδες παράνομοι μετανάστες οι οποίοι θα φιλοξενούνται στα νέα Κ.Υ.Τ.
Στα νέα Κ.Υ.Τ. άλλωστε αναφέρθηκε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στο Υπουργείο Μετανάστευσης στις 12 Μαΐου λέγοντας: «Ήδη είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι στα πέντε νησιά του ανατολικού Αιγαίου μετά από επίπονες προσπάθειες ιδρύονται πιά, δημιουργούνται, στη Λέσβο, στη Χίο, στη Σάμο, στη Λέρο, νέες εγκαταστάσεις με πολύ σύγχρονες προδιαγραφές, στην Κω επεκτείνεται η υφιστάμενη εγκατάσταση με τις ίδιες προβλέψεις, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και χαίρομαι που από ό,τι αντιλαμβάνομαι έχουμε και θετικές εξελίξεις και ως προς το καινούργιο κέντρο υποδοχής της Λέσβου. Είναι μία έμπρακτη αναγνώριση του ρόλου της Ελλάδας αλλά πιστεύω ότι είναι και ένα έμπρακτο δείγμα της εμπιστοσύνης που υπάρχει ακριβώς λόγω της προόδου που η χώρα μας έχει επιδείξει σε αυτόν τον τομέα» (migration.gov.gr 12/5/2021).
Στους εν λόγω παράνομους μετανάστες των νέων Κ.Υ.Τ. θα πρέπει να προστεθούν βεβαίως και οι χιλιάδες που έλαβαν ήδη άσυλο και ως εκ τούτου ως πρόσφυγες πλέον κατοικούν στα νησιά του Αιγαίου σε διαμερίσματα μισθωμένα από το πρόγραμμα Ήλιος.
Έτσι πλέον θα γίνει πραγματικότητα η δημιουργία ΕΟΖ σε Αιγαίο και Θράκη, όπως επιθυμούσαν από το 2012 διάφοροι Γερμανοί επενδυτές (www.rizospastis.gr 11/1/2012). ΕΟΖ στις οποίες στην πορεία βέβαια θα απασχολούνται με ειδικούς όρους αμοιβών και ασφάλισης όχι μόνο οι παράνομοι μετανάστες και οι πρόσφυγες αλλά και οι Έλληνες εργαζόμενοι.