Ο τεράστιος σάλος που ξεσήκωσε η Έκθεση Λίτρα-Τσιόδρα για τις αβελτηρίες του συστήματος υγείας και τους θανάτους οι οποίοι θα μπορούσαν προφανώς να είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε ένα καλύτερο σύστημα υγείας στη χώρα, καλά κρατεί. Στην Έκθεση επισημαίνεται πέραν των άλλων ότι τα νοσοκομεία της Περιφέρειας υπολείπονται σε υποδομές, στελέχωση και αποτελεσματικότητα σε σχέση με τα νοσοκομεία της Αθήνας, ενώ σε σχέση με τους διασωληνομένους ασθενείς η Έκθεση αποδεικνύει με στοιχεία το προφανές, ότι δηλαδή οι θάνατοι των διασωληνομένων εκτός ΜΕΘ είναι περισσότεροι από τους θανάτους των διασωληνομένων εντός ΜΕΘ.
Και παρά την έντονη πολιτική αντιπαράθεση η οποία κορυφώθηκε στη Βουλή κατά τη συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού του 2022 για άλλη μια φορά δεν αναδείχθηκε το κύριο ζήτημα. Το οποίο δεν είναι άλλο από την μη αξιοποίηση για το δημόσιο σύστημα υγείας, του πακτωλού των ευρωπαϊκών κονδυλίων που είχε στη διάθεσή της η κυβέρνηση.
Όμως τα κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή περί άλλων ετύρβαζαν και δεν είπαν κουβέντα για το ζήτημα αυτό καθώς δεν αξιώθηκαν καν να αξιοποιήσουν τις σχετικές μας αποκαλύψεις για το ζήτημα αυτό τις οποίες είχαμε κάνει ήδη.
Πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο είχαμε ήδη αναδείξει με παρεμβάσεις μας σε τηλεοπτικές εκπομπές ήδη από τις 10/12/2020 καθώς και στον έντυπο τύπο εδώ και ένα χρόνο.
Έτσι στις 20 Νοεμβρίου 2020 με το άρθρο μας «το δεύτερο lockdown και η χαμένη ευκαιρία της Ελλάδας να πάρει επιπλέον 5,1 δις ευρώ από το πρόγραμμα SURE» που δημοσιεύθηκε σε πολλά sites και εφημερίδες επισημαίναμε μεταξύ άλλων ότι «καθώς λοιπόν η Πατρίδα μας βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με το δεύτερο κύμα της πανδημίας και η κυβέρνηση προχώρησε στο δεύτερο lockdown τα επιπλέον 5,1 δις ευρώ τα οποία η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε εξασφαλίσει από το πρόγραμμα SURE, όπως έκανε το Βέλγιο, είναι βέβαιο ότι θα αποτελούσαν σημαντική ανάσα για τη στήριξη της απασχόλησης. Σε κάθε περίπτωση ποτέ δεν είναι αργά καθώς η κυβέρνηση θα μπορούσε να υποβάλλει συμπληρωματικό αίτημα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα SURE. Μόνο που πρέπει να σπεύσει καθώς άρχισε ήδη από 27 Οκτωβρίου η καταβολή των πρώτων κονδυλίων, με την Ιταλία να ενθυλακώνει ήδη 10 δις ευρώ, την Ισπανία 6 δις ευρώ και την Πολωνία 1 δις ευρώ» (www.notismarias.gr 9/11/2020).
Επιπλέον με εκτεταμένο άρθρο μας στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS στις 8 Μαρτίου 2021 είχαμε αποκαλύψει την πλήρη αποτυχία της κυβέρνησης να αξιοποιήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια για την υγεία αλλά και το πρόγραμμα SURE
Έτσι στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS στις 8 Μαρτίου 2021 μεταξύ άλλων αναφερόμενοι στο νέο lockdown και στην χαμένη ευκαιρία της Ελλάδας να αξιοποιήσει τα ευρωπαϊκά κονδύλια, επισημαίναμε την πλήρη αποτυχία της κυβέρνησης στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, τονίζαμε το γεγονός ότι Βέλγιο και Πορτογαλία με τον ίδιο περίπου πληθυσμό ενθυλάκωσαν τεράστια ποσά και η Αθήνα ψίχουλα και καταλήγαμε ότι η Ελλάδα πήρε 5,1 δις ευρώ λιγότερα από το Βέλγιο από το πρόγραμμα SURE.
Ειδικότερα στο εν λόγω δημοσίευμα της ΥΠΕΡΒΑΣΗΣ NEWS στις 8 Μαρτίου 2021 μεταξύ άλλων επισημαίναμε και τα εξής:
«Καθώς η Πατρίδα μας βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με το νέο φονικό κύμα της πανδημίας και την επιβολή νέου lockdown εντός του lockdown η ανεπαρκής αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων και ιδίως του ευρωπαϊκού προγράμματος SURE εκ μέρους της κυβέρνησης συνιστά μέγιστη πολιτική ευθύνη, καθώς θα μπορούσε να είχε διασφαλίσει επιπλέον 5,1 δις ευρώ, όπως αναλύουμε παρακάτω. Κεφάλαια τα οποία θα μπορούσαν να είχαν πάει για την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας γεγονός που οπωσδήποτε θα είχε οδηγήσει σε λιγότερες απώλειες συνανθρώπων μας καθώς ο συνολικός αριθμός των θανάτων από κορονοϊό στην Ελλάδα μέχρι το Σάββατο 6/3/20201 δυστυχώς είχε ανέλθει σε 6.705 (covid19.gov.gr).
Πολύ δε περισσότερο καθώς προ της πανδημίας η Ελλάδα υστερούσε σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ στη στελέχωση του εθνικού συστήματος υγείας, γεγονός για το οποίο η τρόικα και οι δανειστές φέρουν τεράστια ευθύνη καθώς στη διάρκεια της μνημονιακής οκταετίας επέβαλαν τεράστιες μειώσεις στις δαπάνες υγείας ενώ με την μείωση μισθών οδήγησαν σε ένα τεράστιο brain drain με χιλιάδες Έλληνες γιατρούς και νοσηλευτές να μεταναστεύσουν στις άλλες χώρες της ΕΕ και να στελεχώνουν κυρίως το σύστημα υγείας της Βρετανίας και της Γερμανίας. Έτσι οι χώρες αυτές ενισχύθηκαν όχι μόνο με σημαντικό αριθμό ελληνικού ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού αλλά και με ανθρώπινο κεφάλαιο καθώς το ελληνικό κράτος αλλά και οι ελληνικές οικογένειες ξόδεψαν δισεκατομμύρια για τη μόρφωσή τους».
Ο ΟΟΣΑ προειδοποιεί την κυβέρνηση
Και συνεχίζαμε στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS στις 8 Μαρτίου 2021:
«Αλλά και σε σχέση με τις κλίνες ΜΕΘ η θέση της Ελλάδας στην προ πανδημίας εποχή ήταν επίσης δυσμενέστερη σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως καταδεικνύει Μελέτη του ΟΟΣΑ υπό τον τίτλο «Health at a Glance, Europe 2020, state of health in the EU cycle».
Έτσι από τον Πίνακα 1 της εν λόγω Μελέτης του ΟΟΣΑ με τίτλο Intensive Care Capacity-ICU beds προκύπτει ότι η Ελλάδα προ κορονοϊού καταλάμβανε την προτελευταία θέση ανάμεσα σε 17 ευρωπαϊκές χώρες με 5.3 κλίνες ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους ξεπερνώντας μόνο την Ιρλανδία για την οποία τα στοιχεία αφορούσαν το 2016 ενώ για την Πατρίδα μας το 2019. Σε σχέση με το Βέλγιο, χώρα με την οποία η Ελλάδα έχει σχεδόν ίδιο πληθυσμό, η διαφορά είναι τεράστια καθώς αυτό βρίσκεται στην τρίτη θέση με 17.4 κλίνες ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους. Την πρώτη θέση καταλαμβάνει η Γερμανία που με βάση στοιχεία του 2017 έχει 33.9 κλίνες ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους με δεύτερη την Αυστρία που με βάση στοιχεία του 2018 έχει 28.9 κλίνες ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους.
Σε σχέση με το γενικό δυναμικό των νοσοκομείων σε κλίνες από την ίδια Μελέτη του ΟΟΣΑ και ειδικότερα από τον Πίνακα 2 με τίτλο General Hospital Capacity-Hospital beds προκύπτει ότι στην προ πανδημίας εποχή η Ελλάδα καταλάμβανε την 19η θέση ανάμεσα σε 31 ευρωπαϊκές χώρες με 4.1 κλίνες ανά 1000 κατοίκους, με το Βέλγιο να βρίσκεται στην 11η θέση με 5.6 κλίνες ανά 1000 κατοίκους και την Πορτογαλία επίσης χώρα περίπου με τον ίδιο πληθυσμό με Ελλάδα και Βέλγιο στην 22η θέση με 3.5 κλίνες ανά 1000 κατοίκους. Στη πρώτη θέση βρισκόταν πάλι η Γερμανία με 8.0 κλίνες ανά 1000 κατοίκους με δεύτερη τη Βουλγαρία με 7.6 κλίνες ανά 1000 κατοίκους και τρίτη την Αυστρία με 7.3 κλίνες ανά 1000 κατοίκους.
Ισπανία-Ιταλία-Πολωνία πρωταθλητές στα ευρωπαϊκά κονδύλια για την υγεία
Έτσι ενώ άλλες χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Πολωνία αλλά και η Ρουμανία αξιοποίησαν στο έπακρο τις ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις για να στηρίξουν τα συστήματα υγείας των χωρών τους, η Ελλάδα αποδεικνύεται ανοχύρωτη χώρα καθώς πλέον έχουν γεμίσει οι ΜΕΘ και όλα τα νοσοκομεία της Αθήνας έχουν κτυπήσει κόκκινο.
Και όμως η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα αξιοποιώντας τα ευρωπαϊκά κονδύλια και μάλιστα με 100% χρηματοδότηση από την ΕΕ να διαθέσει σημαντικά ποσά για την ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας προκειμένου τώρα που αντιμετωπίζουμε το νέο αυτό κύμα της πανδημίας να είμαστε πολύ καλύτερα προετοιμασμένοι σε ΜΕΘ, ΜΑΘ, κλίνες Covid-19, αναπνευστήρες κλπ.
Αυτό έκανε εν προκειμένω η Πολωνία η οποία διέθεσε 500 εκατ. ευρώ από τα ευρωπαϊκά κονδύλια για τη δημιουργία 1696 ΜΕΘ, την αγορά 159 οχημάτων πρώτων βοηθειών, την αγορά 1105 αναπνευστήρων και 1101 συσκευών παρακολούθησης καρδιακής λειτουργίας (cardio monitors), καθώς και την αγορά τομογράφων, απινιδωτών κλπ.
Επιπλέον ενόψει του δευτέρου κύματος της πανδημίας η Ισπανία, παρότι ήδη σε επίπεδο ΕΕ είχε διαθέσει τα περισσότερα ευρωπαϊκά κονδύλια για την αντιμετώπιση της πανδημίας, εντούτοις επανήλθε ξανά και στα μέσα Νοεμβρίου 2020 αύξησε επιπλέον τις δαπάνες της από ευρωπαϊκά κονδύλια για την εκ νέου ενίσχυση του συστήματος υγείας της χώρας εξασφαλίζοντας έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διαθέσει με χρηματοδότηση 100% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ποσό 971 εκατ. ευρώ.
Σε σχέση με την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για τη δημιουργία επιπλέον κλινών στα νοσοκομεία λόγω Covid-19 από τα στοιχεία της Κομισιόν προκύπτει κατά σειρά κατάταξης η δημιουργία 3.786 νέων κλινών στην Ισπανία, 681 στην Ιταλία και 394 στην Πορτογαλία, χωρίς καμιά αναφορά για Ελλάδα!!! Ομοίως σε σχέση με τους αναπνευστήρες έχουμε επιπλέον 2.170 στα ισπανικά νοσοκομεία και 500 σε νοσοκομεία της Ιταλίας».
Πρόγραμμα SURE- Σε Ιταλία και Ισπανία η μερίδα του λέοντος
Κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με δηλώσεις της άρχιζε να διαφημίζει το πρόγραμμα SURE για την αντιμετώπιση της ανεργίας ύψους 100 δις ευρώ. Σύμφωνα με το σχεδιασμό η Επιτροπή θα έβγαινε στις αγορές προκειμένου να δανειστεί το ποσό αυτό και εν συνεχεία με τη σειρά της θα προχωρούσε στη χορήγηση δανείων προς τα κράτη μέλη της ΕΕ για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Η λύση αυτή προκρίθηκε καθώς εκτιμήθηκε ότι έτσι τα κράτη μέλη θα πλήρωναν χαμηλότερα επιτόκια μιας και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εφοδιασμένη με τριπλό Α θα μπορούσε να αντλήσει τα κεφάλαια από τις αγορές με εξαιρετικά χαμηλά επιτόκια. Αφού έγιναν οι ανάλογες θεσμικές ρυθμίσεις τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη της ΕΕ υπέβαλαν τα προγράμματά τους για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία μέχρι σήμερα έχει εγκρίνει 18 εθνικά προγράμματα ύψους 90,3 δις ευρώ. Από τη σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκύπτει ότι τη μερίδα του λέοντος του προγράμματος SURE θα πάρει η Ιταλία με 27,4 δις ευρώ, ακολουθούμενη από την Ισπανία με 21,3 δις ευρώ και την Πολωνία με 11,2 δις ευρώ, όπως αναφέρεται στον σχετικό Πίνακα 3.
Το 5,1 δις ευρώ λιγότερα για Ελλάδα από το πρόγραμμα SURE
Ιδιαίτερη πάντως εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ενώ η Ελλάδα, το Βέλγιο και η Πορτογαλία έχουν περίπου τον ίδιο πληθυσμό εντούτοις η Ελλάδα έλαβε μόνο 2,7 δις ευρώ ενώ το Βέλγιο 7,8 δις ευρώ και η Πορτογαλία 5,9 δις ευρώ. Αυτό πάντως οφείλεται στο γεγονός ότι η Ελληνική κυβέρνηση κατέθεσε ένα ιδιαίτερα σφιχτό πρόγραμμα ενώ οι άλλες δύο χώρες αντίθετα προχώρησαν στη διαμόρφωση ιδιαίτερα φιλόδοξων προγραμμάτων. Ακόμη και η Κύπρος η οποία έχει πολύ μικρό πληθυσμό κατάφερε να ενθυλακώσει 479 εκατ. ευρώ.
Συγκρίνοντας τα προγράμματα παρατηρεί κανείς ότι ορισμένες χώρες ζήτησαν και πέτυχαν να τους εγκριθεί η χρηματοδότηση δαπανών για τεστ κορονοϊού, μάσκες κλπ.
Μάλιστα από τον Πίνακα 4 της παραπάνω Μελέτης του ΟΟΣΑ προκύπτει ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει την 20η θέση ανάμεσα σε 29 συγκρινόμενες ευρωπαϊκές χώρες με 53 ημερήσια τεστ κορονοϊού ανά 100.000 κατοίκους, ενώ η Πορτογαλία στην 6η θέση με 126 ημερήσια τεστ κορονοϊού ανά 100.000 κατοίκους και το Βέλγιο στην 8η θέση με 94 ημερήσια τεστ κορονοϊού ανά 100.000 κατοίκους.
Επίσης με βάση το πρόγραμμα SURE οι άλλες χώρες ενισχύουν δράσεις απασχόλησης μέσω τηλεργασίας καθώς και άλλες πρωτοβουλίες οι οποίες αφορούν την ενίσχυση των εργαζομένων, των αυτοαπασχολουμένων αλλά και των επιχειρήσεων. Επίσης ενισχύουν τον αθλητισμό και τον πολιτισμό.. Ακόμη και voucher για babysitters χορήγησαν. Αν η Ελλάδα είχε αξιοποιήσει καλύτερα το πρόγραμμα SURE θα μπορούσε να είχε προβλέψει χρηματοδότηση για την πρόσληψη γιατρών και υγειονομικού προσωπικού καθώς και για την κάλυψη όλων των θέσεων των αναπληρωτών καθηγητών και δασκάλων για να κάνουν μαθήματα σε ολιγομελή τμήματα μέχρι 15 μαθητές. Αντίθετα η κυβέρνηση έμεινε στην πεπατημένη με περιορισμένες προσλήψεις γιατρών, υγειονομικού προσωπικού και αναπληρωτών καθηγητών και δασκάλων και όλα αυτά με δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού. Ακόμη και η γονική άδεια όσων θα κρατούσαν τα παιδιά τους στο σπίτι σε περίπτωση κλεισίματος των Σχολείων, των Γυμνασίων και των Λυκείων όλης της χώρας όπως συμβαίνει τώρα λόγω του νέου lockdown θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα SURE.
Καθώς λοιπόν η Πατρίδα μας βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με το νέο κύμα της πανδημίας και η κυβέρνηση προχώρησε σε νέο lockdown τα επιπλέον 5,1 δις ευρώ τα οποία η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε εξασφαλίσει από το πρόγραμμα SURE, όπως έκανε το Βέλγιο, είναι βέβαιο ότι θα αποτελούσαν σημαντική ανάσα για τη στήριξη της απασχόλησης. Σε κάθε περίπτωση ποτέ δεν είναι αργά καθώς η κυβέρνηση θα μπορούσε να υποβάλλει συμπληρωματικό αίτημα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα SURE.
Η πλήρης ανικανότητα της κυβέρνησης για αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για την αντιμετώπιση της πανδημίας αποδεικνύεται πέραν των άλλων και από τα στοιχεία της παραπάνω Μελέτης του ΟΟΣΑ σε σχέση με τις επιπλέον δαπάνες των κρατών της Ευρώπης για την αντιμετώπιση του Covid-19.
Και ενώ ενόψει των τεράστιων αναγκών του εθνικού συστήματος υγείας της Πατρίδας μας θα περίμενε κανείς η κυβέρνηση να δώσει πολλά χρήματα για την ενίσχυσή του, τελικά από τον Πίνακα 5 της παραπάνω Μελέτης του ΟΟΣΑ προκύπτει ότι σε επίπεδο επιπλέον δαπανών υγείας λόγω Covid-19 για το διάστημα Μάρτιος- Σεπτέμβριος 2020 η Ελλάδα καταλαμβάνει την 20η θέση ανάμεσα σε 24 ευρωπαϊκές χώρες με επιπρόσθετη δαπάνη 67 εκατ. ευρώ έναντι 75 εκατ. ευρώ του Βελγίου και 57 εκατ. ευρώ της Πορτογαλίας.
Αυτό οφείλεται στην ανικανότητα της κυβέρνησης να αξιοποιήσει τα σχετικά ευρωπαϊκά κονδύλια και τις ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις. Και όλα αυτά παρότι η Κομισιόν έδωσε τη δυνατότητα στην Ελλάδα να αξιοποιήσει και ποσό 344.602.681 ευρώ από τα αδιάθετα κονδύλια του έτους 2020, όπως και τη δυνατότητα να ζητήσει 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για συγκεκριμένα προγράμματα.
Και ενώ άλλες χώρες αξιοποίησαν στο έπακρο την ευκαιρία αυτή και πέτυχαν 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, η Ελλάδα το έπαιξε πολύ large. Έτσι η Πορτογαλία πέτυχε 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε 12 από τα 12 προγράμματα, η Ιταλία σε 40 από τα 51 προγράμματα, η Ισπανία σε 41 από τα 45, η Γαλλία σε 18 από τα 40, η Ρουμανία σε 4 από τα 7 και η Πολωνία σε 11 από τα 22. Πλην όμως η Ελλάδα ζήτησε 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μόνο σε ένα από τα 18 προγράμματα!!!
Πάντως για να μην αδικούμε την κυβέρνηση πέτυχε και δύο σημαντικά ρεκόρ.
Έτσι η Ελλάδα καταλαμβάνει την 9η θέση ανάμεσα σε 28 ευρωπαϊκές χώρες σε σχέση με τη μείωση της κινητικότητας, δηλαδή από πλευράς εφαρμογής του lock down, όπως προκύπτει από τον Πίνακα 6 της παραπάνω Μελέτης του ΟΟΣΑ. Έτσι η κίνηση μειώθηκε στην Ελλάδα κατά 48,8% έναντι 37,1% στη Γερμανία και μόλις 22,3% στη Σουηδία.
Αυτό όμως είχε τεράστιες βέβαια δυσμενείς επιπτώσεις για τη λειτουργία της οικονομίας όπως φαίνεται και από τον Πίνακα 7 της παραπάνω Μελέτης του ΟΟΣΑ όπου η Ελλάδα καταλαμβάνει την πέμπτη θέση σε μείωση του ΑΕΠ κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020 σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2020 μεταξύ 31 ευρωπαϊκών χωρών. Έτσι το ποσοστό μείωσης του ΑΕΠ στην Ελλάδα ήταν 14% έναντι 13,9% για την Πορτογαλία, 12,1% για το Βέλγιο, 9,7% για τη Γερμανία και μόνο 4,4% για την Φινλανδία.
Τελικά η Ελλάδα κατέγραψε για το 2020 ύφεση 8,2% οδηγώντας σε μείωση του ΑΕΠ από 183,6 δις ευρώ το 2019 στα 168,5 δις ευρώ το 2020 (Εφημερίς Δημοπρασιών 6-7/3/2021, σελ. 1)».
Τελικά η κυβέρνηση πήρε 2,9 δις ευρώ λιγότερα από το Βέλγιο από το πρόγραμμα SURE.
Όπως επισημαίναμε ήδη από τις 20 Νοεμβρίου 2020 η κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα να επανέλθει με νέες προτάσεις και να διεκδικήσει επιπλέον κονδύλια από το πρόγραμμα SURE, γράφοντας επί λέξει τα εξής:
«Σε κάθε περίπτωση ποτέ δεν είναι αργά καθώς η κυβέρνηση θα μπορούσε να υποβάλλει συμπληρωματικό αίτημα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα SURE».
Όμως παρά τη συμπληρωματική πρόταση την οποία υπέβαλε η κυβέρνηση και πάλι η Ελλάδα «κατάφερε» να πάρει 2,9 δις ευρώ λιγότερα από το Βέλγιο.
Έτσι όπως αποκαλύπτεται από σχετική Έκθεση της Κομισιόν η οποία δημοσιεύθηκε στις 22/9/2021 το Βέλγιο τελικά ενθυλάκωσε από το πρόγραμμα SURE 8.197.530.000 ευρώ, ενώ η Ελλάδα με τον ίδιο πληθυσμό τελικά πήρε 5.265.000.000 ευρώ, ήτοι εν συνόλω 2.932.530.000 λιγότερα (Πίνακας 8).
Το άρθρο 1 παρ. 2 του «Κανονισμού 2020/672 του Συμβουλίου της 19ης Μαΐου 2020 σχετικά με τη θέσπιση ευρωπαϊκού μέσου προσωρινής στήριξης για τον μετριασμό των κινδύνων ανεργίας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (SURE) λόγω της επιδημικής έκρηξης της COVID-19» προβλέπει ότι «ο παρών κανονισμός καθορίζει τους όρους και τις διαδικασίες που επιτρέπουν στην Ένωση να παρέχει χρηματοδοτική
συνδρομή σε κράτος μέλος που αντιμετωπίζει σοβαρή οικονομική διαταραχή, οφειλόμενη στην επιδημική έκρηξη της COVID-19, ή που απειλείται σοβαρά από την εν λόγω διαταραχή, για τη χρηματοδότηση, πρωτίστως, συστημάτων μειωμένου ωραρίου εργασίας ή παρόμοιων μέτρων που αποσκοπούν στην προστασία των μισθωτών και των αυτοαπασχολούμενων και, ως εκ τούτου, στη μείωση του ποσοστού ανεργίας και της απώλειας εισοδήματος, καθώς και για τη χρηματοδότηση, επικουρικά, ορισμένων μέτρων που αφορούν την υγεία, ιδίως στον χώρο εργασίας».
Επομένως από το πρόγραμμα SURE μπορούν επικουρικά να χρηματοδοτηθούν τόσο η δημιουργία νέων κλινών ΜΕΘ όσο βεβαίως και πολύ περισσότερο η χρηματοδότηση τόσο της πρόσληψης ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού καθώς και εντατικολόγων όσο και η χρηματοδότηση αυξημένων αμοιβών τους όπως επίσης και η κατάρτιση και εκπαίδευση ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού για τη στελέχωση ΜΕΘ.
Έτσι αν η κυβέρνηση είχε πάρει τα επιπλέον 2,9 δις ευρώ του προγράμματος SURE είναι προφανές ότι θα είχαμε καλύτερη οργάνωση και στελέχωση του συστήματος υγείας της χώρας για τη δημιουργία νέων κλινών ΜΕΘ και για προσλήψεις σε γιατρούς και νοσηλευτές διασφαλίζοντας έτσι για λειτουργία πολύ περισσότερα κρεβάτια ΜΕΘ με αποτέλεσμα να μην έχουμε διασωληνομένους συμπολίτες μας εκτός ΜΕΘ πολλοί εκ των οποίων δυστυχώς κατέληξαν και οι οποίοι προφανώς θα είχαν σωθεί αν ήταν διασωληνομένοι εντός ΜΕΘ, όπως δέχεται και η περίφημη Έκθεση Λίτρα-Τσιόδρα.
Αλλά από την παραπάνω Έκθεση της Κομισιόν προκύπτει επίσης ότι η κυβέρνηση διοχέτευσε τα κονδύλια του προγράμματος SURE αποκλειστικά στα εργασιακά και ειδικότερα για χρηματοδότηση μέτρων στήριξης συμβάσεων ορισμένου χρόνου ενώ άλλες χώρες αξιοποίησαν μέρος των κονδυλίων του προγράμματος SURE για την υγεία.
Έτσι στον Πίνακα 9 βλέπουμε ότι χώρες όπως η Ουγγαρία, η Πορτογαλία, η Εσθονία, η Λετονία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Κύπρος και η Ρουμανία αξιοποίησαν το πρόγραμμα SURE για την υγεία.
Ειδικότερα η Πορτογαλία η οποία σημειωτέον πήρε 669.462.488 ευρώ περισσότερα από την Ελλάδα διέθεσε σημαντικό μέρος των κονδυλίων και για την υγεία.
Το ερώτημα βεβαίως συνεχίζει να παραμένει. Γιατί κανένα κόμμα της αντιπολίτευσης δεν επικαλέστηκε τα στοιχεία αυτά είτε στη Βουλή είτε στο δημόσιο διάλογο ακόμη και με αφορμή την έκθεση Λίτρα-Τσιόδρα;