Ξεκίνησε έρευνα η Ευρωβουλή
Την ώρα που η μετάλλαξη Δέλτα χτυπά την πόρτα όλων των χωρών της υφηλίου το ζήτημα του εμβολιασμού τίθεται πλέον στην ημερήσια διάταξη με τον πιο επιτακτικό τρόπο. Ταυτόχρονα τα περίφημα πιστοποιητικά εμβολιασμού μπαίνουν στην καθημερινή ζωή των πολιτών και η συζήτηση εντείνεται για τα δικαιώματα των εμβολιασμένων και τους αποκλεισμούς που θα επιβάλλονται στους μη εμβολιασμένους. Τα ζητήματα αυτά είχαμε την ευκαιρία να τα θίξουμε από τις αρχές του έτους με σειρά άρθρων μας στη ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS.
Έτσι στις 25 Ιανουαρίου 2021 με άρθρο μας στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS αποκαλύπταμε ότι έρχεται η σύγχρονη Πανευρωπαϊκή Σπιναλόγκα μέσω της θεσμοθέτησης του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού εμβολιασμού, επισημαίνοντας ειδικότερα ότι τα πιστοποιητικά εμβολιασμού οδηγούν σε παράνομους αποκλεισμούς και διακρίσεις. Ταυτόχρονα αναλύαμε την νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ σύμφωνα με την οποία δεν επιτρέπεται καμιά νομική ασυλία στις πολυεθνικές των εμβολίων. Διακηρύσσοντας «ΟΧΙ στη νέα Σπιναλόγκα» ζητούσαμε ταυτόχρονα να ξεκινήσει έρευνα για διάφορες περιπτώσεις θανάτων που είχαν συνδεθεί με τα εμβόλια σε Γερμανία και Δανία.
Στη συνέχεια την 1η Φεβρουαρίου 2021 με νέο άρθρο μας στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS αποκαλύπταμε ότι Βρυξέλλες και Αθήνα είχαν συνομολογήσει λεόντειες και σκανδαλώδεις ρήτρες αποκλεισμού ευθύνης και αποζημίωσης υπέρ της AstraZeneca για το εμβόλιο. Επισημαίναμε δε ότι οι ρήτρες αυτές που συμφωνήθηκαν με τις πολυεθνικές των εμβολίων ήταν παράνομες. Μάλιστα μέγα σκάνδαλο αποτελούσε η παραίτηση ΕΕ, Ελλάδας και των άλλων κρατών μελών της ΕΕ ακόμη και από τις εγγυήσεις της νομολογίας του Δικαστηρίου της ΕΕ για τα εμβόλια.
Κατόπιν στις 8 Φεβρουαρίου 2021 παρουσιάζοντας στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS την Αναφορά που κατέθεσα στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις παραπάνω σκανδαλώδεις ρήτρες αποκλεισμού ευθύνης των πολυεθνικών του εμβολίου και κυρίως της AstraZeneca είχα επισημάνει ότι με την Αναφορά μου στην πράξη έμπαινε φρένο στο μονοπώλιο των εμβολίων του ΝΑΤΟ καθώς εντελώς τυχαία η Ευρώπη των Τραπεζών ξαφνικά ανακάλυψε το ρωσικό εμβόλιο και άρχισε να συζητά τους όρους υπό τους οποίους θα ήταν προσβάσιμο εντός ΕΕ.
Σήμερα αποκαλύπτουμε ότι με απόφαση της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 30 Ιουνίου 2021, η παραπάνω Αναφορά μου κρίθηκε πλέον παραδεκτή και η Ευρωβουλή καλεί πλέον την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τοποθετηθεί επί των καταγγελιών της Αναφοράς μου. Ταυτόχρονα λόγω της κρισιμότητας και της επικαιρότητας της εν λόγω Αναφοράς αυτή κοινοποιήθηκε και στην αρμόδια Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα περαιτέρω.
Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς πρόκειται για μια Αναφορά εκ μέρους μου ο οποίος τόσον εγώ όσο και τα μέλη της οικογένειάς μου έχουμε ήδη εμβολιασθεί. Ιδίως δε εγώ και η σύζυγός μου που έχουμε εμβολιασθεί με AstraZeneca έχουμε επιπλέον λόγους ως ήδη εμβολιασθέντες με το εμβόλιο της εν λόγω πολυεθνικής να ζητήσουμε απαντήσεις σε όλα τα ζητήματα τα οποία θέτει η από 3 Φεβρουαρίου 2021 Αναφορά μου και τα οποία σε μεγάλο βαθμό επικεντρώνονται σε καταγγελίες για τις σκανδαλώδεις ρήτρες απαλλαγής ευθύνης που συνομολόγησε η Κομισιόν, η ελληνική κυβέρνηση και οι άλλες κυβερνήσεις υπέρ της AstraZeneca. Ιδίως δε καθώς σύμφωνα με τις ρήτρες αυτές αν κάτι συμβεί σε κάποιον εμβολιασθέντα με το εν λόγω εμβόλιο τότε ευθύνη αποζημίωσης υπάρχει μόνο εκ μέρους των κρατών μελών της ΕΕ και όχι εκ μέρους της πολυεθνικής.
Η εξέλιξη αυτή ανατρέπει και τα διάφορα προσχήματα και την προπαγάνδα περί δήθεν αρνητών του εμβολίου δεδομένου ότι εγώ ως καταγγέλλων είμαι ήδη πλήρως εμβολιασμένος και αυτό που απλά ζητώ είναι πλέον εξηγήσεις για τους λόγους που οδήγησαν τις Βρυξέλλες και την Αθήνα να χορηγήσουν πλήρη απαλλαγή ευθύνης στην εν λόγω πολυεθνική του εμβολίου.
Μάλιστα παρότι η Αναφορά έγινε στις αρχές Φεβρουαρίου 2021, δυστυχώς ο μετέπειτα βίος και πολιτεία του εμβολίου της AstraZeneca με τα διάφορα προβλήματα που παρουσιάστηκαν πανευρωπαϊκά, δικαίωσαν πλήρως την πρωτοβουλία μου για την κατάθεση της Αναφοράς. Πολύ δε περισσότερο καθώς στις αρχές Μαρτίου 2021 όταν και εμβολιάστηκα για πρώτη φορά, η κυβέρνηση δεν μου είχε δώσει το δικαίωμα επιλογής εμβολίου καθώς υποχρέωνε την ηλικιακή μου ομάδα να εμβολιασθεί αποκλειστικά με AstraZeneca. Αλλά και στη συνέχεια στις 21 Μαΐου 2021, όταν κλήθηκα για την δεύτερη δόση του εμβολίου η κυβέρνηση τότε, ακολουθώντας τις κατευθύνσεις της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών της χώρας επέμενε ότι θα έπρεπε να εμβολισθώ με το ίδιο εμβόλιο ξανά, παρότι υπήρχε διάχυτη πλέον η αμφισβήτηση για το εμβόλιο της AstraZeneca.
Βέβαια λίγες μέρες αργότερα ο Ντράγκι (www.kathimerini.gr 19/6/2021) αλλά και η Μέρκελ (www.naftemporiki.gr 23/6/2021) μετά από συμβουλή λέει των γιατρών τους αποφάσισαν για την δεύτερη δόση να αλλάξουν εμβόλιο ακολουθώντας τη «μικτή μέθοδο» παρότι είχαν κάνει πρώτη δόση με AstraZeneca. Και ως εκ θαύματος αμέσως μετά η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών της Ελλάδας, ανακάλυψε ότι μπορεί να γίνεται συνδυασμός των διαφόρων εμβολίων. Το ερώτημα βέβαια που με αφορά ως αναφέροντα-καταγγέλλοντα είναι γιατί θα έπρεπε τόσο εγώ όσο και χιλιάδες άλλοι Έλληνες να μην έχουμε τη δυνατότητα ίδιας μεταχείρισης με Μέρκελ και Ντράγκι. Αφελές θα πει κανείς το ερώτημα καθώς είναι γνωστό το παιγνίδι που παίζει το σύστημα για τους εκλεκτούς του.
Όλα λοιπόν τα παραπάνω καθιστούν πλέον επίκαιρη την εξέταση της Αναφοράς μου την οποία αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Αναμένουμε τι θα πει εν προκειμένω η Κομισιόν όπως επίσης και η αρμόδια επιτροπή της Ευρωβουλής. Βέβαια το κλίμα τώρα κατά της AstraZeneca είναι αρνητικό στις Βρυξέλλες. Όταν όμως πήρα την πρωτοβουλία να κατέθεσα την Αναφορά μου στις 3 Φεβρουαρίου 2021, η Κομισιόν οι κυβερνήσεις και τα παπαγαλάκια των πολυεθνικών έλεγαν άλλα και ασκούσαν μπούλινγκ σε όσους τότε τολμούσαν να θέτουν εύλογα ερωτήματα χαρακτηρίζοντάς τους ως δήθεν ψεκασμένους κλπ.
Εγώ μάλιστα είχα υποστεί το μπούλινγκ αυτό και σε διάφορα ΜΜΕ, σε εκπομπές όπου διάφοροι δημοσιογράφοι με κατηγορούσαν για δήθεν μέλος του αντιεμβολιαστικού κινήματος. Τώρα βέβαια μετά τις εξελίξεις γύρω από το εμβόλιο της AstraZeneca έχουν καταπιεί τη γλώσσα τους.
Η Αναφορά μου στην Ευρωβουλή
Έτσι στο άρθρο μου στις 8 Φεβρουαρίου 2021 στην ΥΠΕΡΒΑΣΗ NEWS επισήμανα ότι «η αποκάλυψη- βόμβα που κάναμε την περασμένη Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021 με εκτεταμένο άρθρο-μελέτη στην Ypervasi News για τα σκανδαλώδη προνόμια που χορήγησε η Κομισιόν και η Ελληνική κυβέρνηση στην AstraZeneca για το κορονοεμβόλιο προκάλεσαν τεράστια αίσθηση στην ελληνική κοινή γνώμη. Και αυτό γιατί από το συμβόλαιο της AstraZeneca που ήρθε στη δημοσιότητα έστω και λογοκριμένο την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2021 είχαμε την ευκαιρία να αναδείξουμε τα επίμαχα σημεία τα οποία δεν ήταν άλλα από τις σκανδαλώδεις και λεόντειες ρήτρες απαλλαγής ευθύνης και αποζημίωσης υπέρ της AstraZeneca.
Έτσι η Ελληνική κυβέρνηση απάλλαξε συμβατικώς από κάθε ευθύνη την AstraZeneca σε περίπτωση παρενεργειών του εμβολίου σε όσους τυχόν θα εμβολιασθούν με το εν λόγω κορονοεμβόλιο και ανέλαβε εξ ολοκλήρου την υποχρέωση να αποζημιώσει για κάθε βλάβη και ζημιά όσους υποστούν παρενέργειες από το εν λόγω εμβόλιο».
Όμως παρά την αποκάλυψή μας αυτή δεν βρέθηκε ούτε ένα κόμμα να αναδείξει το θέμα στη Βουλή, όπως επίσης δεν βρέθηκε ούτε ένας Έλληνας ευρωβουλευτής να φέρει το θέμα στην Ευρωβουλή.
Και συνέχιζα: «Πάντως εμείς από την πλευρά μας με αίσθημα ευθύνης αναλάβαμε την πρωτοβουλία να φέρουμε στην Ευρωβουλή το ζήτημα για τα σκανδαλώδη προνόμια που χορήγησαν στην AstraZeneca για το εμβόλιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ελληνική κυβέρνηση ( μαζί με τις κυβερνήσεις των άλλων κρατών μελών της ΕΕ) καταθέτοντας Αναφορά την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021 και ώρα 3.25 μ.μ .
Στην αναφορά μου η οποία απευθύνεται στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επισημαίνω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην από 27 Αυγούστου 2020 Συμφωνία Προαγοράς (Advance Purchase Agreement –APA) που συνήψε με την AstraZeneca για λογαριασμό των κρατών μελών της ΕΕ, άρα και της Ελλάδος, συνομολόγησε σκανδαλώδη προνόμια υπέρ της εν λόγω πολυεθνικής του φαρμάκου
Δεδομένου ότι σύμφωνα με τη νομολογία του ΔΕΕ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλει να παραμένει θεματοφύλακας του δικαίου της ΕΕ ακόμη και όταν ενεργεί ως εκπρόσωπος των κρατών μελών κατήγγειλα στην Επιτροπή Αναφορών της Ευρωβουλής την παραπάνω παράνομη συμπεριφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και της Ελληνικής κυβέρνησης (η οποία αποδέχθηκε την ως άνω παράνομη συμπεριφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με παραλείψεις της και πράξεις της στο πλαίσιο της Συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών της ΕΕ, που επισυνάπτεται στην Απόφαση C (2020) 4192 τελικό της 18ης Ιουνίου 2020) και ζήτησα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εξετάσει τους λόγους που οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη χορήγηση των παραπάνω παρανόμων προνομίων και ασυλιών στην AstraZeneca καθώς επίσης και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ελληνική κυβέρνηση να πάψουν να παραβιάζουν εν προκειμένω τις επιταγές του δικαίου της ΕΕ.».
Και κατέληγα: «Όπως επισήμανα το ζήτημα της χορήγησης απαλλαγής από κάθε ευθύνη της AstraZeneca για ενδεχόμενες παρενέργειες του εμβολίου της κατά του COVID-19 στους χιλιάδες ευρωπαίους πολίτες που θα εμβολιασθούν εγείρει κεφαλαιώδη πολιτικά, ηθικά και νομικά ζητήματα κατά παράβαση του δικαίου της ΕΕ και ταυτόχρονα δημιουργεί εύλογα ερωτήματα και ανησυχία στους πολίτες των κρατών μελών που πρόκειται να εμβολιασθούν καθώς διερωτώνται εύλογα για ποιο λόγο χορηγήθηκε απαλλαγή ευθύνης στην AstraZeneca ως παραγωγό του εμβολίου της παρότι είναι γνωστό ότι η ευθύνη του παραγωγού εμβολίου και οι συναφείς αστικές κυρώσεις προβλέπονται από την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ.
Τα παραπάνω ερωτήματα εντείνονται καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί μήνες αρνείτο να δώσει στη δημοσιότητα την παραπάνω επίμαχη Συμφωνία Προαγοράς την οποία τελικά έδωσε στη δημοσιότητα λογοκριμένη.
Για τους λόγος αυτούς υπέβαλα την Αναφορά μου αυτή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δυνάμει του άρθρου 227 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθόσον οι παραπάνω καταγγελλόμενες παράνομες ενέργειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής κυβέρνησης συνιστούν θέμα που εμπίπτει στους τομείς δραστηριότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφορά άμεσα τόσο εμένα τον ίδιο όσο και άλλους πολίτες οι οποίοι μπορούν να την συνυπογράψουν επικοινωνώντας μαζί του στο notismarias@gmail.com».
Ολόκληρο το κείμενο της Αναφοράς του Νότη Μαριά
Προς την Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
ΑΝΑΦΟΡΑ
H Ευρωπαϊκή Eπιτροπή στην από 27 Αυγούστου 2020 Συμφωνία Προαγοράς (Advance Purchase Agreement –APA) που συνήψε με την AstraZeneca για λογαριασμό των κρατών μελών της ΕΕ άρα και της Ελλάδας συνομολόγησε παράνομα προνόμια υπέρ της παραπάνω εταιρείας παραγωγής εμβολίου κατά του COVID-19 κατά παράβαση του δικαίου της ΕΕ.
Ειδικότερα το Τμήμα 14.1 της παραπάνω Συμφωνίας Προαγοράς προβλέπει ότι τα συμβαλλόμενα κράτη-μέλη της ΕΕ άρα και η Ελλάδα θα αποζημιώνουν και δεν θα επιτρέπουν τη βλάβη (shall indemnify and hold harmless) της AstraZeneca από και έναντι κάθε ζημιάς και υποχρέωσης καθώς και των νομικών εξόδων που προκύπτουν από ή που σχετίζονται με αξιώσεις λόγω θανάτου, σωματικού, ψυχικού ή συναισθηματικού τραύματος, ασθένειας, αναπηρίας ή κατάστασης φόβου για τους παθόντες εμβολιασθέντες καθώς και για κάθε απώλεια ή ζημία της περιουσίας τους ή διακοπή της επιχείρησης του παθόντος ή συγγενικού του προσώπου, απώλειες που σχετίζονται με ή προκύπτουν από τη χρήση ή τη διαχείριση του εμβολίου που αποστέλλεται ή διατίθεται εντός της δικαιοδοσίας των συμβαλλομένων κρατών μελών.
Από τα παραπάνω λοιπόν προκύπτει ότι:
α)Συνομολογείται ρήτρα αποκλεισμού της ευθύνης της εταιρείας μέσω της ρήτρας (hold harmless) για οποιαδήποτε ζημιά στην υγεία ή στην περιουσία των εμβολιαζομένων.
β)Τα συμβαλλόμενα κράτη δηλαδή και η Ελλάδα αναλαμβάνουν την αποζημίωση (shall indemnify) της AstraZeneca για τους παραπάνω λόγους.
Επιπλέον σύμφωνα με το Τμήμα 15.1. της Συμφωνίας Προαγοράς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και κάθε ένα από τα συμμετέχοντα κράτη μέλη, άρα και η Ελλάδα, εντός των αντίστοιχων αρμοδιοτήτων τους, και για λογαριασμό τους, παραιτούνται πάσης αξιώσεώς τους κατά της AstraZeneca που προκύπτει ή σχετίζεται με:
(α) έλλειψη ασφάλειας ή αποτελεσματικότητας του εμβολίου, (με την επιφύλαξη της συμμόρφωσης της AstraZeneca με τους ισχύοντες κανονισμούς της ΕΕ και τις απαιτήσεις για προϊόν ενόψει πανδημίας, που περιορίζεται στην κατασκευή από την AstraZeneca του εμβολίου σύμφωνα με τις ορθές πρακτικές παρασκευής).
(β) χρήση ή χορήγηση του εμβολίου υπό συνθήκες πανδημίας.
Τέλος στο Τμήμα 15.2. της Συμφωνίας Προαγοράς υπονοείται παρά τη λογοκρισία επιπλέον «Περιορισμός ευθύνης για αξιώσεις εκτός από αποζημίωση τρίτων», αναφορικά με τη συνολική ευθύνη της AstraZeneca και των θυγατρικών της σε σχέση με τις αξιώσεις που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή τα συμμετέχοντα κράτη μέλη, ή οποιεσδήποτε θυγατρικές που ενεργούν για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή των συμμετεχόντων κρατών μελών είτε για παραβίαση της σύμβασης, ή άλλη συμβατική βάση αξίωσης, που προκύπτει από αδικοπραξία (συμπεριλαμβανομένης της αμέλειας) ή άλλως, που προκύπτει υπό την παρούσα συμφωνία.
Οι παραπάνω συνομολογηθείσες ρήτρες είναι αντίθετες προς το δίκαιο της ΕΕ και ειδικότερα τόσο προς την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου που ρητά καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις της ευθύνης του παραγωγού εμβολίων όσο και την νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ (ΔΕΕ) στην υπόθεση C-621/15 N. W όπου και καθορίστηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις της νομικής ευθύνης των εταιρειών παραγωγών εμβολίων για την αποζημίωση όσων υφίστανται βλάβη στην υγεία τους και ζημία στην περιουσίας τους λόγω παρενεργειών του εμβολίου.
Δεδομένου ότι σύμφωνα με τη νομολογία του ΔΕΕ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οφείλει να παραμένει θεματοφύλακας του δικαίου της ΕΕ ακόμη και όταν ενεργεί ως εκπρόσωπος των κρατών μελών με την παρούσα Αναφορά μου καταγγέλλω στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου την παραπάνω παράνομη συμπεριφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και της Ελληνικής κυβέρνησης (η οποία αποδέχθηκε την ως άνω παράνομη συμπεριφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με παραλείψεις της και πράξεις της στο πλαίσιο της Συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και των κρατών μελών της ΕΕ, που επισυνάπτεται στην παραπάνω Απόφαση C (2020) 4192 τελικό της 18ης Ιουνίου 2020) και ζητώ από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εξετάσει τους λόγους που οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη χορήγηση των παραπάνω παρανόμων προνομίων και ασυλιών στην AstraZeneca καθώς επίσης και να λάβει τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Ελληνική κυβέρνηση να πάψουν να παραβιάζουν εν προκειμένω τις επιταγές του δικαίου της ΕΕ.
Το ζήτημα της χορήγησης απαλλαγής από κάθε ευθύνη της AstraZeneca για ενδεχόμενες παρενέργειες του εμβολίου της κατά του COVID-19 στους χιλιάδες ευρωπαίους πολίτες που θα εμβολιασθούν εγείρει κεφαλαιώδη πολιτικά, ηθικά και νομικά ζητήματα και ταυτόχρονα δημιουργεί εύλογα ερωτήματα και ανησυχία στους πολίτες των κρατών μελών που πρόκειται να εμβολιασθούν καθώς διερωτώνται εύλογα για ποιο λόγο χορηγήθηκε απαλλαγή ευθύνης στην AstraZeneca ως παραγωγό του εμβολίου της παρότι είναι γνωστό ότι η ευθύνη του παραγωγού εμβολίου και οι συναφείς αστικές κυρώσεις προβλέπονται από την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ.
Τα παραπάνω ερωτήματα εντείνονται καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επί μήνες αρνείτο να δώσει στη δημοσιότητα την παραπάνω επίμαχη Συμφωνία Προαγοράς την οποία τελικά έδωσε στη δημοσιότητα λογοκριμένη.
Επειδή υποβάλλω την αναφορά μου αυτή στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δυνάμει του άρθρου 227 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Επειδή οι παραπάνω καταγγελλόμενες παράνομες ενέργειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής κυβέρνησης συνιστούν θέμα που εμπίπτει στους τομείς δραστηριότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με αφορά άμεσα.
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Αιτούμαι
Να γίνει δεκτή η παρούσα Αναφορά μου
Αθήνα 3/2/2021
Νότης ΜΑΡΙΑΣ
Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης
πρώην Ευρωβουλευτής
Η πρώτη απάντηση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Μετά την κατάθεση της εν λόγω Αναφοράς μου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέστειλε την πρώτη απάντησή του η οποία έχει ως ακολούθως:
« Κύριo Marias Notis
7, Koniari str 11471 Athens,
Greece
D 5OO2O5 02.2021 Βρυξέλλες,
Αξιότιμε κύριε,
Εξ ονόματος του Γενικού Γραμματέα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, επιβεβαιώνω με την παρούσα ότι έχουμε λάβει την ηλεκτρονική σας αναφορά «Παραβίαση δικαίου ΕΕ από Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Ελλάδα σε σχέση με Συμφωνία Προαγοράς με AstraZeneca» με ημερομηνία 03.02.2021. Η αναφορά σας έχει καταχωρισθεί με τον αριθμό 0127/2021. Παρακαλείσθε να φυλάξετε τον αριθμό αυτό και να τον αναφέρετε σε κάθε περαιτέρω αλληλογραφία επί του θέματος αυτού. Έχουμε διαβιβάσει την αναφορά σας στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία, αφού αποφασίσει, θα σας ενημερώσει εγγράφως σχετικά. Παρακαλείστε ωστόσο να λάβετε υπόψη σας ότι, λόγω του μεγάλου αριθμού των αναφορών που υποβάλλονται ετησίως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η διαδικασία για την εξέταση μιας αναφοράς μπορεί να απαιτήσει κάποιο χρονικό διάστημα. Οι αναφορές, μετά την καταχώρισή τους, καθίστανται κατά κανόνα δημόσια έγγραφα· για το λόγο αυτό σας υποβάλλεται στην οπίσθια όψη δήλωση ιδιωτικού απορρήτου του ΕΚ που αφορά την προστασία των προσωπικών σας δεδομένων.
Εάν έχετε τυχόν ερωτήσεις σχετικά με την αναφορά σας, παρακαλώ μη διστάσετε να έρθετε σε επαφή με τη γραμματεία της Επιτροπής Αναφορών, είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (peti-secretariat@europarl.europa.eu) είτε με συνήθη ταχυδρομική επιστολή (ταχυδρομική διεύθυνση: European Parliament, Committee on Petitions, Rue Wiertz 60, B-1047 Brussels, BELGIUM).
Με εξαιρετική εκτίμηση
L.Boháč
Προϊστάμενος Τμήματος».
Παραδεκτή η Αναφορά του Νότη Μαριά κατά της Astra Zeneca
Στη συνέχεια η Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με την από 30 Ιουνίου 2021 νέα της επιστολή με ενημέρωσε ότι η Αναφορά μου κρίθηκε παραδεκτή. Η εν λόγω επιστολή της Επιτροπής Αναφορών έχει ως ακολούθως:
«Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών
Βρυξέλλες
YS/npe[IPOL-COM-PETI D (2021)10268]
Κύριo Νότη Μαριά
D 200908 30.06.2021 Κόνιαρη 7
11471 Αθήνα
GRÈCE
Θέμα: Αναφορά αριθ. 0127/2021 (μνεία που πρέπει να γίνεται σε όλη την αλληλογραφία)
Αξιότιμε κύριε Μαριά,
Βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να σας πληροφορήσω ότι η Επιτροπή Αναφορών έχει εξετάσει την αναφορά σας και την έχει χαρακτηρίσει παραδεκτή, δεδομένου ότι το θέμα που θίγετε εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συνεπώς, ζήτησα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διεξαγάγει προκαταρκτική έρευνα επί του θέματος. Δεδομένου του θέματος, διαβίβασα επίσης την αναφορά σας στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Επιτρέψτε μου επίσης να σας ενημερώσω σχετικά με το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 10ης Ιουλίου 2020 σχετικά με τη στρατηγική της ΕΕ για τη δημόσια υγεία μετά την κρίση COVID-19 (2020/2691 (RSP), καθώς και τις δηλώσεις του Συμβουλίου και της Επιτροπής σχετικά με την πρόοδο της στρατηγικής της ΕΕ για τον εμβολιασμό κατά της νόσου COVID-19.
Θα σας ενημερώσω εγκαίρως ως προς οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια σχετικά με την αναφορά σας.
Με εκτίμηση,
Dolors Montserrat
Πρόεδρος της Επιτροπής Αναφορών».
Παράνομες οι ρήτρες του συμβολαίου της AstraZeneca
Όμως οι παραπάνω ρήτρες του συμβολαίου της AstraZeneca περί αποποίησης ευθύνης της εταιρείας ή άλλως οι ρήτρες αποκλεισμού ευθύνης της εταιρείας είναι άκυρες και παράνομες, καθώς οι συμβατικές προβλέψεις δεν μπορούν να ακυρώσουν ούτε την Οδηγία 85/374/ΕΟΚ του Συμβουλίου η οποία ρητά καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις της ευθύνης του παραγωγού εμβολίων όσο και την νομολογία του ΔΕΕ στην υπόθεση C-621/15 N. W όπου και καθορίστηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις της νομικής ευθύνης των εταιρειών παραγωγών εμβολίων για την αποζημίωση όσων υφίστανται βλάβη στην υγεία τους και ζημία στην περιουσίας τους λόγω παρενεργειών του εμβολίου.
Επομένως τυχόν παθόντες λόγω του κορονοεμβολίου μπορούν ακόμη νομίμως να προσφύγουν ενώπιον των Ελληνικών δικαστηρίων και δυνάμει του ελληνικού δικαίου και του δικαίου της ΕΕ να ζητήσουν αποζημίωση από την AstraZeneca.
Άλλο ζήτημα είναι βέβαια το ποιες ρήτρες και ενστάσεις θα αξιοποιήσει η AstraZeneca κατά του Ελληνικού Δημοσίου τις οποίες ενδεχόμενα θα επικαλεστεί προσεπικαλώντας στην εν λόγω δίκη το Ελληνικό Δημόσιο βάσει του ως άνω συμβολαίου και ζητώντας τελικά το Ελληνικό Δημόσιο να υποχρεωθεί δικαστικά να αναλάβει σε τελική ανάλυση την αποζημίωση των παθόντων.
Στο προσκήνιο και ο Νόμος περί ευθύνης Υπουργών; Πάμε άραγε για νέα Novartis;
Βέβαια το πολιτικό και νομικό ζήτημα σε σχέση με την αναδοχή ευθύνης εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου για κάθε ζημιά λόγω του κορονοεμβολίου της AstraZeneca καθώς και η συμβατικώς χορηγηθείσα ρήτρα αποκλεισμού ευθύνης της AstraZeneca αναμένεται να απασχολήσει τα πολιτικά και νομικά πράγματα της χώρας τα επόμενα χρόνια. Πολύ δε περισσότερο καθώς είναι προφανές ότι πέραν των άλλων ελλείψει ρητής νομοθετικής εξουσιοδότησης τόσο η συμβατικώς χορηγηθείσα ρήτρα αποκλεισμού ευθύνης της AstraZeneca όσο και η ανάληψη του κόστους μελλοντικής αποζημίωσης των παθόντων άνευ σχετικής προβλέψεως στον κρατικό προϋπολογισμό και ελλείψει επίσης νομοθετικής εξουσιοδότησης είναι παράνομες ενέργειες και εγείρουν πέραν των άλλων και ζητήματα περί ευθύνης υπουργών και ευθύνης των λοιπών αξιωματούχων που συναίνεσαν στις παραπάνω ρήτρες για την AstraZeneca έστω και δια παραλείψεως ήτοι δια της μη υποβολής αντιρρήσεων και της μη συνακόλουθης αξιοποίησης της ρήτρας διαφυγής (opting out clause) εντός πέντε ημερών όπως προβλέπει η παραπάνω σχετική Απόφαση της Κομισιόν (Commission Decision C(2020) 4192 final of 18 June 2020).
Επιπλέον το ίδιο ισχύει και για την παραίτηση εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου της άσκησης αγωγών αποζημιώσεως κατά της AstraZeneca για τους παραπάνω λόγους καθώς και για την σχετική αποποίηση των παραπάνω νομικών εγγυήσεων μεταξύ των οποίων και της επίκλησης της νομολογίας του ΔΕΕ για την ευθύνη των εταιρειών για τα εμβόλια.
Απ΄ ό,τι φαίνεται η σημερινή κυβέρνηση είναι εξαιρετικά εκτεθειμένη ηθικά, πολιτικά και κυρίως νομικά για τις παραπάνω ενέργειες και παραλήψεις των μελών της ιδίως ενόψει των αγωγών και μηνύσεων που αναμένονται κατά των Υπουργών που χειρίστηκαν το θέμα συμπεριλαμβανομένης πιθανόν και της ενεργοποίησης του νόμου περί ευθύνης Υπουργών. Τουλάχιστον οι μνημονιακές κυβερνήσεις όταν παραιτήθηκαν της ασυλίας λόγω εθνικής κυριαρχίας για τα μνημόνια εισάγοντας το αγγλικό δίκαιο επιχείρησαν το 2010 έστω και με αμφιλεγόμενους τρόπους να διασφαλίσουν κάπως τα νότα τους φροντίζοντας να λάβουν νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις από τη Βουλή έστω και προβληματικές. Το ίδιο ισχύει και για την ανάλογη ρήτρα που υπάρχει στη Σύμβαση Ελλάδας –EFSF που επίσης κυρώθηκε με νόμο το 2012.
Μητσοτάκης καλύπτει Κομισιόν και κυβέρνηση για AstraZeneca
Και ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης όπως προαναφέραμε μέχρι στιγμής ποιούν την νήσσαν για τα παραπάνω συμβατικώς χορηγηθέντα σκανδαλώδη προνόμια υπέρ της AstraZeneca που αποκαλύψαμε με συνεχή δελτία τύπου και παρεμβάσεις μας σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές καθώς και με την κατάθεση της παραπάνω Αναφοράς μας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 3/2/2021 τελικά αυτός που ανέλαβε να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά ήταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος την επομένη ημέρα με δηλώσεις του στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters προσέφερε πλήρη κάλυψη στην Κομισιόν και φυσικά στην κυβέρνηση του για τις παραπάνω σκανδαλώδεις και λεόντειες ρήτρες απαλλαγής ευθύνης και αποζημίωσης της AstraZeneca.
Ειδικότερα ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε «πολύ θετική την απόφαση των κρατών – μελών της ΕΕ να προχωρήσουν σε συλλογική αγορά των εμβολίων μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επισημαίνοντας πως εάν δεν είχε συμβεί κάτι τέτοιο οι μικρότερες χώρες θα είχαν αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα στις διαπραγματεύσεις (με τις φαρμακευτικές εταιρείες)» (Τα Νέα 4/2/2021) δηλώνοντας: «Μπορώ να σας πω ότι ως μικρή χώρα, δεν θα ήθελα να διαπραγματευτώ κατά μόνας με τις μεγάλες φαρμακευτικές» (Η Καθημερινή 4/2/2021) για να προσθέσει: «Είμαι χαρούμενος που η Ευρώπη διαπραγματεύτηκε συλλογικά. Ναι, υπήρξαν περιπλοκές και υπήρξαν προβλήματα, αλλά ας μην χάνουμε τη μεγάλη εικόνα» (Η Καθημερινή 4/2/2021). Και για να δικαιολογήσει ακόμη πιο πολύ τόσο την επιλογή του η Ελλάδα να μην προχωρήσει μόνη της στη σύναψη συμβάσεων με τις πολυεθνικές του κορονοεμβολίου όσο και την συνακόλουθη απόφασή του να εκχωρήσει το δικαίωμα αυτό στην Κομισιόν πρόσθεσε ότι «δεν θα ήταν βέβαιο ότι η Ελλάδα θα ήταν σε θέση να λάβει τον αριθμό των δόσεων που έλαβε, χωρίς τον κεντρικό συντονισμό για την αγορά και διανομή σύμφωνα με το μέγεθος του πληθυσμού» (Τα Νέα 4/2/2021) και «το ίδιο πιθανότατα ισχύει και για τα μικρότερα κράτη της ΕΕ, από την Πορτογαλία έως την Εσθονία, αλλά ακόμη και για μεγαλύτερα μέλη, όπως η Ιταλία» (Η Καθημερινή 4/2/2021).
Το ερώτημα βέβαια παραμένει τι θα απαντήσει η Ελληνική κυβέρνηση όταν κληθεί να τοποθετηθεί επί της Αναφοράς μου.
Αναμένω στο επόμενο διάστημα τα περαιτέρω και κυρίως την συζήτηση της Αναφοράς μου ενώπιον της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όπου Κομισιόν και Ελληνική κυβέρνηση θα κληθούν να τοποθετηθούν κατά τη σχετική συζήτηση.
Εγώ πάντως θα είμαι στη συνεδρίαση της Επιτροπής Αναφορών της Ευρωβουλής για να υποστηρίξω και να αναλύσω την Αναφορά μου καταγγέλλοντας ταυτόχρονα τα σκανδαλώδη προνόμια που χορήγησε η Κομισιόν και η Ελληνική κυβέρνηση στην AstraZeneca για το κορονοεμβόλιο.
Η συνέχεια λοιπόν επί της οθόνης μιας και η σχετική συζήτηση της Επιτροπής Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μεταδίδεται livestreaming.