ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Πεσκέσι δεκάδων δις ευρώ δίνει η Γερμανική Προεδρία στον Ερντογάν την ώρα που αυτός συνεχίζει να στραγγαλίζει το Καστελόριζο αποκάλυψε με δηλώσεις του μιλώντας στα ΜΜΕ ο Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ και Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς.
Όπως επισήμανε ο Καθηγητής, ενώ ο Ερντογάν συνεχίζει τις παραβιάσεις των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων σε περιοχή της ελληνικής υφαλοκρηπίδας με το Ορούτς Ρέις, η Γερμανική Προεδρία στην ΕΕ συνεπικουρούμενη και από την Ιταλία όχι μόνο παίζει κατενάτσιο προκειμένου να καθυστερήσουν ή και να μην επιβληθούν καν κυρώσεις στην Τουρκία, αλλά το τελευταίο διάστημα προχώρησε σε άλλη μια κίνηση οικονομικής στήριξης του Ερντογάν.
Και ο Νότης Μαριάς συνέχισε: Πρόκειται για μια πισώπλατη μαχαιριά στην Ελλάδα, καθώς με πρόταση της Κομισιόν που κατατέθηκε στις 24 Αυγούστου 2020 και μετά από συνεννόηση με τη Γερμανική Προεδρία προωθείται για έγκριση από το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ σχετική νομοθεσία της ΕΕ για τους Πανευρωμεσογειακούς προτιμησιακούς κανόνες καταγωγής των εμπορευμάτων προκειμένου να γίνουν πιο ευέλικτοι και φιλικοί για τις επιχειρήσεις.
Έτσι με το πακέτο προτάσεων της Κομισιόν πολύ περισσότερα εμπορεύματα από Τουρκία και από Μεσογειακές χώρες θα μπορέσουν να ενταχθούν σε προτιμησιακό εμπορικό καθεστώς και να τύχουν δασμολογικών απαλλαγών και άλλων διευκολύνσεων.
Η υπό ψήφιση νέα Συμφωνία αφορά το προτιμησιακό εμπόριο της ΕΕ με την Τουρκία και τις χώρες της Μεσογείου, εμπόριο που το 2019 ανήλθε στα 677 δις ευρώ. Βασικό πρόβλημα στο διμερές εμπόριο της ΕΕ με την Τουρκία και τις Μεσογειακές χώρες είναι οι τελωνειακές διευκολύνσεις και διασαφήσεις. Και στο πλαίσιο αυτό οι όροι προσδιορισμού της προέλευσης, άλλως της καταγωγής, των εμπορευμάτων με προτιμησιακή δασμολογική μεταχείριση είναι καθοριστικοί καθώς στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και του outsourcing μια σειρά εμπορεύματα κατασκευάζονται μετά από βιομηχανική επεξεργασία και μεταποίηση σε αλυσίδα χωρών της ΕΕ και τρίτων χωρών όπως είναι εν προκειμένω η Τουρκία και οι χώρες της Μεσογείου, ενώ η τελική συναρμολόγησή τους ή το φινίρισμα γίνεται σε χώρες της ΕΕ ή και αντιστρόφως.
Ειδικότερα σε σχέση με την Τουρκία θα πρέπει να επισημανθεί ότι η γερμανική και ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία χρησιμοποιώντας το outsourcing έχουν εγκαταστήσει εκεί αρκετά εργοστάσιά τους παράγοντας αυτοκίνητα τα οποία εξάγονται κατόπιν στην ΕΕ. Το ίδιο ισχύει και για την κλωστοϋφαντουργία, τη βιομηχανία ενδυμάτων και υποδημάτων καθώς πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανίες είναι επίσης εγκατεστημένες στην Τουρκία απ΄ όπου εν συνεχεία εξάγουν τα έτοιμα ή ημιτελή εμπορεύματά τους στην ΕΕ.
Με τις νέες διατάξεις που σχεδιάζεται να τεθούν σε ισχύ την 1/1/2021 πολλά από τα εμπορεύματα που θα κατασκευάζονται εν όλω ή εν μέρει στην Τουρκία θα εξάγονται στην ΕΕ χωρίς δασμούς ή άλλους περιορισμούς. Επιπλέον μέσω της λεγόμενης «διαδικασίας σώρευσης» δημιουργείται μια μεταβλητή γεωμετρία πολλαπλών σχέσεων μεταξύ των συμβαλλομένων κρατών και για διευκόλυνση μάλιστα της Τουρκίας που κάνει συμπαραγωγές με Μαρόκο, Αλγερία και Τυνησία στο σχετικό άρθρο 2 της Συμφωνίας προβλέπεται ότι «η επεξεργασία ή μεταποίηση εμπορευμάτων που έχει πραγματοποιηθεί στο Μαρόκο, στην Αλγερία ή στην Τυνησία θεωρείται ότι έχει πραγματοποιηθεί στην Τουρκία, όταν τα προϊόντα που προκύπτουν υφίστανται μεταγενέστερη επεξεργασία ή μεταποίηση στην Τουρκία».
Και ο Νότης Μαριάς κατέληξε: Αυτό θα πει στήριξη στον Ερντογάν αφού με όλους αυτούς τους τρόπους θα στηριχθεί άμεσα η χειμαζόμενη τουρκική οικονομία και ο Ερντογάν θα βρει σκληρό συνάλλαγμα για να μην πτωχεύσει η τουρκική οικονομία που μόνο για φέτος πρέπει να καταβάλει 170 δις ευρώ σε συνάλλαγμα λόγω εξωτερικού δανεισμού.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία μόνο το 2018 το συνολικό εμπόριο αγαθών ΕΕ-Τουρκίας είχε ανέλθει στα 153,4 δις ευρώ. Εξ αυτών 76,1 δις ευρώ αντιπροσωπεύουν τις τουρκικές εξαγωγές στην ΕΕ και 77,3 δις ευρώ τις εξαγωγές της ΕΕ στην Τουρκία. Μάλιστα το 31% της αξίας των παραπάνω τουρκικών εξαγωγών, ύψους περίπου 23,6 δις ευρώ, διακινούνται με οδικές μεταφορές μέσω Ελλάδας και Βουλγαρίας.
Είναι λοιπόν προφανές ότι κυβέρνηση και ευρωβουλευτές Έλληνες και Κύπριοι δεν πρέπει καν να τολμήσουν να στηρίξουν την πρόταση της Κομισιόν για την τροποποίηση της περιφερειακής σύμβασης για τους πανευρωμεσογειακούς προτιμησιακούς κανόνες καταγωγής εμπορευμάτων που στηρίζει την τουρκική οικονομία.