Όπως αποκαλύψαμε σε σχετικό μας άρθρο η κυβέρνηση υπερψήφισε στο Λουξεμβούργο στο πλαίσιο του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων της ΕΕ στις 13/10/20202 την Απόφαση 2020/1512 του Συμβουλίου της ΕΕ που καλεί τα κράτη της ΕΕ σε μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων με μέτρα παράτασης του επαγγελματικού βίου, όπως η αύξηση της πραγματικής ηλικίας συνταξιοδότησης.
Η παραπάνω Απόφαση 2020/1512 που δημοσιεύθηκε ήδη στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ στις 19/10/ 2020 (L 344/22) είναι δεσμευτική για την Ελλάδα ιδίως στα πλαίσια του περίφημου Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και η εφαρμογή της αποτελεί προϋπόθεση για την εκταμίευση του πακέτου των 32 δις ευρώ από το περίφημο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης.
Όμως η κυβέρνηση αντί να στοχεύει τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των πολιτών οφείλει να προχωρήσει στην άμεση ανακεφαλαιοποίηση του Ασφαλιστικού Συστήματος, στην θεσμοθέτηση νέων κοινωνικών πόρων και στην αξιοποίηση των αποθεματικών και της ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων με διαφάνεια.
Σε ημερίδα που διοργανώσαμε στις 19/10/2018 στην Αθήνα για την ΕΕ και το Ελληνικό Ασφαλιστικό Σύστημα προτείναμε την επαναφορά σε ισχύ των κοινωνικών πόρων που ίσχυαν προ του μνημονίου και που με βάση στοιχεία απέδιδαν ήδη το 2002 μισό τρισεκατομμύριο δραχμές ήτοι τουλάχιστον 1,5 δις ευρώ (Η Καθημερινή 13/10/2002). Η μνημονιακή κατάργηση των κοινωνικών πόρων δημιούργησε μια τεράστια μαύρη τρύπα και απώλεια εσόδων στα Ταμεία με συνακόλουθη πέραν των άλλων τη διπλή μείωση των επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ αφού τα περισσότερα από τα θιγόμενα Ταμεία στηριζόταν στους κοινωνικούς πόρους για την χορήγηση των σχετικών παροχών. Οι διάφοροι θιασώτες της μείωσης των κοινωνικών πόρων υποστηρίζουν ότι από τους πόρους αυτούς που είχαν νομοθετηθεί υπέρ των εν λόγω Ταμείων επωφελούνταν μόνο οι συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων ενώ παράλληλα το κόστος των πόρων μετακυλιόταν στο κοινωνικό σύνολο με αποτέλεσμα να έχουμε επιβαρύνσεις σε τιμές προϊόντων και παρεχομένων υπηρεσιών επηρεάζοντας κατ΄ αυτό τον τρόπο την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας. Παράβλεψαν βεβαίως το γεγονός ότι οι κοινωνικοί πόροι διασφαλίζουν τη λειτουργία του Ασφαλιστικού Συστήματος απρόσκοπτα σε μια εποχή φτώχειας και ανεργίας ενώ πλέον με την ενοποίηση των Ταμείων οι κοινωνικοί πόροι δρουν υπέρ όλων των ασφαλισμένων και των συνταξιούχων που πλέον ταυτίζονται με το κοινωνικό σύνολο. Έτσι απαιτείται η επαναφορά των καταργηθέτων κοινωνικών πόρων ύψους τουλάχιστον 1,5 δις ευρώ ετησίως καθώς και η θεσμοθέτηση νέων σε άλλους τομείς όπως στον τζόγο και στα διόδια.
Οι θέσεις αυτές είναι εξαιρετικά επίκαιρες καθώς λόγω πανδημίας αναμένεται όπως δέχεται και η ίδια η ΕΕ να δημιουργηθεί σημαντικό θέμα για τα δημοσιονομικά των Ασφαλιστικών Ταμείων. Επιπλέον δεν μπορούν πέραν των άλλων να τεθούν ούτε καν οι οποιεσδήποτε κατά τα άλλα αβάσιμες ενστάσεις περί δήθεν παραβίασης των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων καθόσον με απόφαση του Eurogroup και του Ecofin έχει ήδη αποφασιστεί να χαλαρώσουν εντελώς οι απαγορεύσεις περί κρατικών ενισχύσεων. Την ώρα λοιπόν που η Lufthansa και άλλες πολυεθνικές έχουν γίνει με τις ευλογίες της Κομισιόν αποδέκτες κρατικών ενισχύσεων, γιατί άραγε να μην θεσμοθετηθούν στην Ελλάδα νέοι κοινωνικοί πόροι υπέρ του ασφαλιστικού συστήματος;
Tέλος επαναφέρουμε την πρότασή μας για τιτλοποίηση των εσόδων από την μελλοντική εκμετάλλευση φυσικού αερίου και πετρελαίου (Κυριακάτική Κόντρα News 29/10/2018) και τα οποία έσοδα κατά 75% θα προικοδοτήσουν τον Εθνικό Λογαριασμό Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών (ΕΛΚΑΓ) για τη στήριξη του Ασφαλιστικού Συστήματος της χώρας δυνάμει του Ν. 4162/2013.