H κύρωση του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής από την Ελληνική Βουλή την Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2021 ανοίγει πλέον τον δρόμο και για την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια (ν,μ) καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια.
Μέχρι σήμερα οι εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις διακατεχόμενες από φοβικά σύνδρομα δεν έχουν προχωρήσει στην επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και στο Βόρειο και Νότιο Κρητικό Πέλαγος. Και όλα αυτά γιατί η Άγκυρα έχει διακηρύξει ότι θεωρεί την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. στο Αιγαίο ως casus belli.
Ως γνωστόν η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας που υπογράφηκε το 1982 καθορίζοντας για πρώτη φορά το δικαίωμα των παράκτιων χωρών σε ΑΟΖ 200 ν.μ. και σε χωρικά ύδατα 12 ν.μ., κυρώθηκε από την Ελλάδα με το νόμο 2321/1995. Κατά την επικύρωση της Σύμβασης η Αθήνα κατέθεσε δήλωση η οποία πέραν των άλλων ανέφερε ότι η Ελλάδα θα αποφασίσει πότε και πώς θα ασκήσει τα οικεία δικαιώματά της σύμφωνα με την εθνική της στρατηγική. Αυτό αποδείκνυε στην πράξη τον δισταγμό της ελληνικής πολιτικής τάξης να προχωρήσει άμεσα από το 1995 στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. και στην ανακήρυξη Ελληνικής ΑΟΖ 200 ν.μ. Και επειδή ουδέν μονιμότερο του προσωρινού πέρασαν δεκαετίες προκειμένου η Ελλάδα να οριοθετήσει θαλάσσιες ζώνες με την Ιταλία και μερικώς με την Αίγυπτο και με το νόμο 4767/2021 να επεκτείνει τα ελληνικά χωρικά ύδατα στα 12 ν.μ. αλλά μόνο στο Ιόνιο!!!
Από τον Οκτώβριο 2012 με παρέμβασή μου στη Βουλή είχα προτείνει επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 μίλια
Όπως έχω ήδη επισημάνει στις 30/8/2020 σε προγενέστερη αρθρογραφία μου κατά τη συζήτηση στη Βουλή στις 5 Οκτωβρίου 2012 για την ΑΟΖ, τα συστημικά κόμματα παρά τις τότε σπονδές τους προς την ΑΟΖ, στην πράξη συνέχισαν την ηττοπαθή τους στάση προκρίνοντας την μη άμεση ανακήρυξη της Ελληνικής ΑΟΖ, εμπεδώνοντας έτσι στα μάτια της διεθνούς κοινότητας «μια οιονεί φινλανδοποίηση της Ελλάδας».
Στην συζήτηση εκείνη στη Βουλή, ως βουλευτής Ηρακλείου είχα υποστηρίξει ότι κατ΄ αρχάς θα έπρεπε να γίνει ο καθορισμός των γραμμών βάσης καθώς και η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια. Αμέσως μετά θα έπρεπε να γίνει ανακήρυξη της Ελληνικής ΑΟΖ στα 200 ν.μ.
Όπως επισήμανα η ανακήρυξη ΑΟΖ αποτελεί αυτοτελή μονομερή πράξη η οποία δεν εξαρτάται από τη βούληση και τις διαθέσεις οποιασδήποτε τρίτης χώρας. Αντίθετα αποτελεί άσκηση κυριαρχικού δικαιώματος το οποίο κατοχυρώνεται για την Πατρίδα μας από τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας. Μετά την ανακήρυξη της ΑΟΖ ακολουθεί η οριοθέτηση της ΑΟΖ στα σημεία όπου αυτή τυχόν συναντά την ΑΟΖ άλλων παρακείμενων παράκτιων χωρών. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε ήδη να είχε γίνει οριοθέτηση της Ελληνικής και της Κυπριακής ΑΟΖ, που όμως δεν έγινε με ευθύνη της Αθήνας. Οριοθέτηση της ΑΟΖ γίνεται με διαπραγματεύσεις με τα άλλα παρακείμενα παράκτια κράτη ή ακόμη και με προσφυγή στην αρμόδια διεθνή δικαιοδοσία.
Έκρουσα μάλιστα τότε τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι κάθε καθυστέρηση ανακήρυξης της Ελληνικής ΑΟΖ ήταν επικίνδυνη, γεγονός που επιβεβαιώθηκε δραματικά από το ανυπόστατο, άκυρο και παράνομο τουρκο-λυβικό μνημόνιο.
Ενόψει λοιπόν του παραπάνω τουρκο-λυβικού μνημονίου η Αθήνα αναγκάστηκε να προχωρήσει στην οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών με Ιταλία και Αίγυπτο. Στην περίπτωση δε με την Αίγυπτο η Αθήνα δυστυχώς προχώρησε σε μερική οριοθέτηση αφήνοντας εκτός τη μισή Ρόδο και το Καστελόριζο. Επιπλέον δεν εφαρμόστηκε η αρχή της μέσης γραμμής ενώ έγινε δεκτή μερική επήρεια των νησιών ακόμη και της Κρήτης γεγονός που όχι μόνο οδηγεί σε διαμοιρασμό της συνολικής θαλάσσιας ζώνης σε ποσοστό 56% για την Αίγυπτο και 44% για την Ελλάδα, αλλά δίνει και επιχειρήματα στην Άγκυρα η οποία εδώ και χρόνια πασχίζει είτε για μηδενική είτε για μερική επήρεια των νησιών κατά την οριοθέτηση ΑΟΖ. Δυστυχώς μερική επήρεια δόθηκε και στα Διαπόντια νησιά (80%) και στις Στροφάδες (32%) σε σχέση με την οριοθέτηση της ΑΟΖ με την Ιταλία. Τέλος η κυβέρνηση αντί να επεκτείνει τα χωρικά ύδατα καθ΄ άπασα την ελληνική επικράτεια το έπραξε μόνο σε σχέση με το Ιόνιο αφήνοντας έξω ακόμη και την Κρήτη όπου όπως ανακοίνωσε ο Ερντογάν θα προχωρούσε σε έρευνες και μάλιστα σε απόσταση αναπνοής από τις ακτές του νησιού στα 6 μίλια (iefimerida 31/5/2020), με τα τουρκικά πολεμικά πλοία μάλιστα να έχουν ήδη βρεθεί στα 10 μίλα από την Κρήτη (www.tovima.gr 23/9/2021).
Αυτά παθαίνει κανείς όταν δεν ενεργεί έγκαιρα όπως ήδη είχαμε προειδοποιήσει από τον Οκτώβριο του 2012 δηλαδή εδώ και εννέα χρόνια.
Γι΄ αυτό για άλλη μια φορά ζητήσαμε την επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ.. καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια, οριοθέτηση της ΑΟΖ με Κύπρο και ανακήρυξη ΑΟΖ 200 ν.μ. στις υπόλοιπες ελληνικές θαλάσσιες περιοχές (Κυριακάτικη Κόντρα News 30/8/2020). Εις μάτην όμως.
Νότης Μαριάς στο Russia Today: Το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο ακυρώνει στην πράξη το τουρκικό casus belli
Το Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής ακυρώνει στην πράξη το τουρκικό casus belli δήλωσα σε συνέντευξη που παραχώρησα στις 8 Οκτωβρίου 2021 στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του γνωστού τηλεοπτικού σταθμού Russia Today.
Όπως επισήμανα στην παρούσα φάση και ενόψει του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Αθήνα οφείλει αμέσως μετά την κύρωση του παραπάνω Συμφώνου και από την Γαλλία, να προχωρήσει στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια.
Άλλωστε αν η Άγκυρα τολμήσει να υλοποιήσει το casus belli προχωρώντας σε ένοπλη επίθεση κατά ελληνικών πλοίων εντός των επεκταθέντων ελληνικών χωρικών υδάτων των 12 ναυτικών μιλίων τα οποία θα αποτελούν πλέον μέρος της Ελληνικής επικράτειας τότε σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Γαλλία θα παράσχει στην Ελλάδα βοήθεια και συνδρομή με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχει στη διάθεσή της και εφόσον υφίσταται ανάγκη με τη χρήση ένοπλης βίας.
Έτσι πλέον η Τουρκία θα πρέπει να σκεφθεί διπλά πριν αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ένοπλη βία κατά της Επικράτειας της Ελλάδας καθώς θα βρει απέναντί της όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και τη Γαλλία.
Στη συνέχεια αναφέρθηκα στην παρέμβασή του στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 17 Απριλίου 2018 με την οποία είχε ζητήσει από τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν να απαντήσει κατά πόσο η Γαλλία θα μπορούσε να συνάψει με την Ελλάδα ένα Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής για εγγύηση των ελληνικών συνόρων σε περίπτωση τουρκικής επίθεσης κατά της Ελληνικής επικράτειας με τον Μακρόν να απαντά θετικά σε μια τέτοια προοπτική.
Κατόπιν τόνισα την τεράστια ιστορική σημασία του Ελληνογαλλικού Συμφώνου επισημαίνοντας ότι για πρώτη φορά εντός του ΝΑΤΟ δύο χώρες μέλη της Συμμαχίας υπογράφουν διμερές Αμυντικό Σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής η οποία ενεργοποιείται είτε έναντι τρίτων χωρών είτε έναντι άλλων κρατών μελών του ΝΑΤΟ, όπως είναι εν προκειμένω η Τουρκία.
Και αυτό έγινε γιατί η Τουρκία απειλεί την Ελλάδα με πόλεμο, προχωρά σε συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, διατηρεί απέναντι από τα ελληνικά νησιά μια ολόκληρη αποβατική στρατιά, παραβιάζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας τόσο σε ύδατα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας όσο στην Ελληνο-Αιγυπτιακή ΑΟΖ.
Καθώς λοιπόν η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 5 του ΝΑΤΟ δεν ενεργοποιείται για προστασία της Ελλάδας έναντι των απειλών και των επιθετικών ενεργειών της Τουρκίας, πλέον η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Συμφώνου θα μπορεί να ενεργοποιηθεί σε περίπτωση ένοπλης επίθεσης της Τουρκίας κατά της Ελληνικής Επικράτειας.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση κατά πόσο πλέον δημιουργείται «ένα μικρό ΝΑΤΟ» εντός του ΝΑΤΟ παρατήρησα ότι αυτό οφείλεται στις αβελτηρίες της ίδιας της Συμμαχίας και στην μη εφαρμογή του άρθρου 5 του ΝΑΤΟ σε περίπτωση επίθεσης ενός κράτους μέλους του ΝΑΤΟ, όπως είναι η Τουρκία, κατά άλλου κράτους μέλους του ΝΑΤΟ, όπως είναι η Ελλάδα.
Επιπλέον πρόσθεσα ότι η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου είναι σύμφωνη και με το άρθρο 42 παρ. 7 της Συνθήκης ΕΕ που ομοίως προβλέπει ρήτρα αμυντικής συνδρομής σε περίπτωση που κάποιο κράτος μέλος της ΕΕ δεχθεί ένοπλη επίθεση στην Επικράτειά του.
Στην παρατήρηση του παρουσιαστή των ειδήσεων του Russia Today ότι ο γενικός γραμματέα του ΝΑΤΟ Γιενς Στόλτενμπεργκ δεν είναι καθόλου ευτυχής από την υπογραφή του Ελληνογαλλικού Συμφώνου, απάντησα ότι ο κ. Στόλτενμπεργκ είχε την ευκαιρία εδώ και πολύ καιρό να λάβει τα μέτρα του και να βάλει στη θέση της την Άγκυρα μετά τις συνεχείς διαμαρτυρίες της Αθήνας για τις επιθετικές ενέργειας της Τουρκίας κατά της Ελλάδας. Πλην όμως δεν το έπραξε.
Κλείνοντας παρατήρησα ότι η υπογραφή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής έγινε εφικτή για δύο επιπλέον λόγους.
Πρώτον γιατί πλέον η Μέρκελ έχασε την εξουσία και ως εκ τούτου δεν μπόρεσε να τορπιλίσει το Σύμφωνο όπως ήδη είχε κάνει στο παρελθόν.
Και δεύτερον γιατί οι ΗΠΑ έχοντας πλέον επικεντρώσει την προσοχή τους στον Ειρηνικό με την ενεργοποίηση της Συμφωνίας Aukus προκειμένου να περιορίσουν την Κίνα, μείωσαν πλέον την επιρροή τους στη Μεσόγειο αφήνοντας σχετικό χώρο στη Γαλλία.
Νότης Μαριάς στο Militaire.gr: Ο Ερντογάν θα δοκιμάσει στην πράξη την αντοχή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου
Την εκτίμηση ότι ο Ερντογάν θα δοκιμάσει στην πράξη την αντοχή του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου και ιδίως την εφαρμογή της ρήτρας στρατιωτικής συνδρομής εξέφρασα σε συνέντευξη που παραχώρησα στις 10 Οκτωβρίου 2021 στο Militaire.gr και στον δημοσιογράφο Πάρη Καρβουνόπουλο.
Στην συνέντευξη επισήμανα ότι η πρώτη φορά που διατυπώθηκε η πρόταση για σύναψη Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής ήταν στις 17 Απριλίου του 2018 σε Ερώτησή-Παρέμβασή μου προς τον Εμανουέλ Μακρόν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Τότε ο Γάλλος πρόεδρος είχε απαντήσει θετικά στην Πρότασή μου αυτή για Ελληνογαλλικό αμυντικό σύμφωνο με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής.
Τώρα τρία και πλέον έτη μετά διάφοροι κάνουν σπονδές στο Ελληνογαλλικό Αμυντικό Σύμφωνο μόνο που τότε όταν είχαμε θέσει το ζήτημα οι ίδιοι «εποίησαν την νήσσαν». Επιπλέον ορισμένοι που τότε δεν είχαν πάρει μυρουδιά τώρα με διάφορους εξυπνακισμούς κάνουν κριτική εκ του ασφαλούς υπονοώντας ότι αν ήταν προφανώς αυτοί στα πράγματα θα τα έκαναν καλύτερα.
Στη συνέντευξη αφού αναφέρθηκα αναλυτικά στο ιστορικό της παραπάνω πρότασής μου για το Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής παρατήρησα ότι μιλώντας στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 17 Απριλίου 2018 ζήτησα από τον Μακρόν να τοποθετηθεί κατά πόσο ήταν διατεθειμένος ως Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας να υπογράψει Αμυντικό Σύμφωνο με την Ελλάδα με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής που να εγγυάται τα Ελληνικά σύνορα σε περίπτωση επίθεσης της Τουρκίας κατά της Ελλάδας. Ο Μακρόν απάντησε θετικά δηλώνοντας ότι η Γαλλία θα συμπαρασταθεί σε κάθε Κράτος Μέλος της Ένωσης όταν απειλείται και δη όταν υφίσταται επίθεση η κυριαρχία του. Αυτή είναι η πάγια θέση της Γαλλίας προς την Ελλάδα όταν απειλείται στην Ανατολική Μεσόγειο καθώς αυτό είναι ακριβώς στην καρδία της κοινής αλληλεγγύης να υπάρχει μεταξύ των Κρατών μελών της ΕΕ.
Στη συνέχεια στη συνέντευξη ανέλυσα εκτεταμένα τις νομικές και πολιτικές πλευρές της ρήτρας συνδρομής του άρθρου 2 καθώς και τρόπους προκειμένου να επέλθουν βελτιώσεις προκειμένου η ρήτρα συνδρομής να μην καλύπτει μόνο περιπτώσεις επίθεσης κατά της Ελληνικής Επικράτειας αλλά και την ενάσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας εντός των υδάτων της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και της ελληνικής ΑΟΖ.
Τέλος επισήμανα ότι στην παρούσα φάση και ενόψει του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου με ρήτρα στρατιωτικής συνδρομής η Αθήνα δεν έχει πλέον καμία δικαιολογία και οφείλει αμέσως μετά την κύρωση του παραπάνω Συμφώνου και από την Γαλλία, να προχωρήσει στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. καθ΄ άπασα την Ελληνική Επικράτεια. Και αυτό γιατί όπως τόνισα και στην συνέντευξή μου στο Russia Today στις 8/10/2021 η ρήτρα συνδρομής του άρθρου 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου έχει πλέον ακυρώσει στην πράξη το τουρκικό casus belli.
Άλλωστε αν η Άγκυρα τολμήσει να υλοποιήσει το casus belli προχωρώντας σε ένοπλη επίθεση κατά ελληνικών πλοίων εντός των επεκταθέντων ελληνικών χωρικών υδάτων των 12 ν.μ. τα οποία θα αποτελούν πλέον μέρος της Ελληνικής Επικράτειας, τότε σύμφωνα με το άρθρο 2 του Ελληνογαλλικού Αμυντικού Συμφώνου η Γαλλία θα παράσχει στην Ελλάδα «βοήθεια και συνδρομή με όλα τα κατάλληλα μέσα που έχει στη διάθεσή» της «κι εφόσον υφίσταται ανάγκη με τη χρήση ένοπλης βίας».
Οψόμεθα λοιπόν για τη συνέχεια καθώς η Τουρκία εντείνει τις απειλές και την αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων σε ύδατα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας και στην Ελληνο-Αιγυπτιακή ΑΟΖ.