Σύμφωνα με εκτιμήσεις τουλάχιστον 27.000 υποψήφιοι θα μείνουν φέτος εκτός των ΑΕΙ της χώρας με 12.000 κενές θέσεις (www.mainlynews.gr. 13/7/2021). Ειδικότερα για τους 92.090 φετινούς υποψηφίους οι θέσεις που σε πρώτη φάση ήταν διαθέσιμες ανέρχονταν σε 77.415 ήτοι 14.415 θέσεις λιγότερες σε σχέση με τον αριθμό των παραπάνω υποψηφίων. Όμως λόγω των φετινών βαθμολογιών των υποψηφίων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα ΑΕΙ που θεσμοθετήθηκε εκτιμάται ότι περίπου επιπλέον 12.000 υποψήφιοι θα μείνουν εκτός ΑΕΙ (www.alfavita.gr. 14/7/2021). Βεβαίως ορισμένοι ισχυρίζονται ότι στα ΑΕΙ πρέπει να εισάγονται μόνο όσοι υποψήφιοι ανταποκρίνονται στα σχετικώς αυξημένα κριτήρια αξιολόγησης. Έτσι θεωρούν ότι μέσω της αξιολόγησης θα εισάγονται στα ΑΕΙ οι υποψήφιοι «που πράγματι αξίζουν» και οι οποίοι στη συνέχεια θα εισέλθουν στην αγορά εργασίας με τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα. Όμως η ζωή στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν είναι τόσο απλή. Και αυτό γιατί η πλειοψηφία όσων δεν περνούν στα Ελληνικά ΑΕΙ στη συνέχεια φεύγουν για πανεπιστήμια του εξωτερικού και συνήθως μετά από χρόνια επανέρχονται στην Ελλάδα και εντάσσονται στην αγορά εργασίας μιας και έχουν αποκτήσει επαγγελματικά δικαιώματα ως προερχόμενοι από χώρες της ΕΕ. Όσοι θεωρούν αφελώς ότι μέσω αυξημένων κριτηρίων αξιόλογης εισαγωγής στα ΑΕΙ θα φιλτράρουν ταυτόχρονα και τον αριθμό των μελλοντικών γιατρών, δικηγόρων, μηχανικών κλπ της χώρας πλανώνται πλάνην οικτράν καθώς όσοι δεν περνούν στα ελληνικά ΑΕΙ συνήθως επανέρχονται στη χώρα ως δικηγόροι, γιατροί, ή μηχανικοί έχοντας τελειώσει τις σπουδές τους σε χώρες της ΕΕ.
Σε πολλά άρθρα μου από το 2008 έχω εκφράσει ως πανεπιστημιακός δάσκαλος, σκέψεις που επικεντρώνονται στην αναγκαιότητα της ενίσχυσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και στην θεσμοθέτηση της ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ ενόψει μάλιστα της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που αντιμετωπίζει η Πατρίδα μας. Η κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και η ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, αφενός θα αποφορτίσει άμεσα την ελληνική οικογένεια από υλικά και ψυχολογικά βάρη και αφετέρου θα αναζωπυρώσει τα δημιουργικά ταλέντα της νέας γενιάς και θα δώσει προοπτική. Τα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα πάψουν να είναι εξεταστικά κέντρα. Οι μαθητές θα μπορέσουν να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις και δεν θα επικεντρώνονται στην ανάπτυξη μονόπλευρων δεξιοτήτων με μόνο στόχο την επιτυχία στις εξετάσεις. Οι γονείς θα σταματήσουν να δαπανούν χιλιάδες ευρώ ετησίως σε φροντιστήρια. Η μετανάστευση στο εξωτερικό Ελλήνων φοιτητών θα περιοριστεί και συνεπώς θα συρρικνωθεί η εκροή κεφαλαίων για σπουδές στο εξωτερικό. Η μείωση της μετανάστευσης στο εξωτερικό για σπουδές θα αμβλύνει, επίσης, το θλιβερό κοινωνικό φαινόμενο της «αφαίμαξης εγκεφάλων», αυτού του σύγχρονου «brain drain». Οι φοιτητές θα μπορούν να σπουδάζουν στον τόπο κατοικίας τους και δεν θα επιβαρύνεται ο μηνιαίος οικογενειακός προϋπολογισμός με 1000 περίπου ευρώ για κάθε φοιτητή/τρια.
Οι δαπάνες για τη φοιτητική μέριμνα που βαρύνουν την ελληνική οικογένεια θα καταναλώνονται στο εσωτερικό της χώρας και όχι σε άλλες χώρες.
Το σύστημα της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση απαιτείται να οργανωθεί σε επίπεδο Περιφερειών με βάση τους παρακάτω άξονες:
1.Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό.
2.Ολοκληρωμένος σχεδιασμός προκειμένου κάθε Περιφέρεια να διαθέτει πλήρως αναπτυγμένα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των Πολυτεχνείων και των Ιατρικών Σχολών.
3.Η ίδρυση και λειτουργία Ιατρικής Σχολής θα πρέπει να συνδυάζεται με λειτουργία αντίστοιχου δημόσιου Περιφερειακού Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου, ιδιαίτερα χρήσιμου όπως αποδείχθηκε λόγω πανδημίας και όχι μόνο.
4.Τα ΑΕΙ κάθε Περιφέρειας θα πρέπει να διαθέτουν κάθε χρόνο ίσο τουλάχιστον αριθμό θέσεων εισακτέων με τους απόφοιτους των Λυκείων της συγκεκριμένης Περιφέρειας.
5.Εφαρμογή της αρχής της περιφερειακής προτίμησης σύμφωνα με την οποία οι απόφοιτοι Λυκείων κάθε Περιφέρειας θα έχουν δικαίωμα πρώτης προτίμησης στις Σχολές των ΑΕΙ της Περιφέρειάς τους και υπό την προϋπόθεση ότι φοιτούν σε αντίστοιχο Λύκειο της Περιφέρειας τουλάχιστον επί τριετία προς αποφυγή κατάχρησης της εν λόγω αρχής.
6.Αξιοποίηση της εμπειρίας των άλλων Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων σε μεθόδους αξιολόγησης των πρωτοετών φοιτητών προς αντιμετώπιση της αυξημένης ζήτησης σε Σχολές αιχμής.
7.Δωρεάν ενδοπεριφερειακή μετακίνηση των φοιτητών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς προκειμένου να μειωθούν τα κόστη που επωμίζεται η κάθε οικογένεια για δαπάνες φοιτητικής μέριμνας και εγκατάστασης.
8.Οργάνωση σε μητροπολιτική βάση των Πανεπιστημίων στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη και ενίσχυσή τους με την ίδρυση νέων Πανεπιστημίων και νέων Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων.