«Κρείττον του λαλείν το σιγάν» έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι. Και αυτό ισχύει ιδίως για τον Ύπατο Εκπρόσωπο της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας Τζοζέπ Μπορέλ ο οποίος αντί να σιωπά τελικά κομπορρημονεί για τα φιλοτουρκικά του επιτεύγματα καθώς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 25ης Μαρτίου βασισμένο στην Έκθεση του Ισπανού παρέπεμψε τις κυρώσεις κατά της Τουρκίας για τον Ιούνιο, Και όλα αυτά την ώρα που το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας της Τουρκίας που συνεδρίασε στις 30/3/2021 συνεχίζει τις απειλές του κατά της Ελλάδας.
Η Έκθεση Μπορέλ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην θετική ατζέντα για την Τουρκία δηλαδή στο πως θα αναβαθμιστεί η οικονομική σχέση ΕΕ-Τουρκίας ενώ στο ζήτημα των ενδεχόμενων κυρώσεων κατά της Τουρκίας οι αναφορές του δεν ήταν τίποτε άλλο από μια «έκθεση ιδεών» όπου γενικώς και αορίστως περιέγραψε τους δυνητικούς τομείς των ενδεχόμενων κυρώσεων χωρίς καν να κάνει τον κόπο να εξειδικεύσει τις κυρώσεις. Μάλιστα στην Έκθεση δεν υπήρχε καμιά πρόβλεψη για κυρώσεις κατά της Άγκυρας ως τιμωρία-κύρωση για τις επί οκτώ μήνες συνεχείς παραβιάσεις των ελληνικών και κυπριακών κυριαρχικών δικαιωμάτων αλλά αναφερόταν όλως αορίστως σε μελλοντικές κυρώσεις σε περίπτωση νέων τουρκικών παραβιάσεων και προκλήσεων.
Στις μελλοντικές δήθεν κυρώσεις περιέλαβε την ενδεχόμενη λήψη μέτρων κατά τούρκων αξιωματούχων και τουρκικών νομικών οντοτήτων χωρίς να προσδιορίζει ονόματα και διευθύνσεις. Στη συνέχεια αναφέρθηκε εντελώς αόριστα σε «περαιτέρω περιορισμούς στην οικονομική συνεργασία ΕΕ-Τουρκίας, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και άλλων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων», (σελ.18 Έκθεσης) χωρίς να διευκρινίζει αν στα περιοριστικά μέτρα περιλαμβάνεται η απαγόρευση των εισαγωγών τουρκικών προϊόντων στην ΕΕ καθώς και το εμπάργκο εξαγωγών όπλων στην Τουρκία. Ακολούθως στο σημείο 4 ο Μπορέλ αναφέρεται σε «μέτρα που στοχεύουν άλλους τομείς που είναι σημαντικοί για την τουρκική οικονομία, όπως η απαγόρευση παροχής τουριστικών υπηρεσιών, οι αρνητικές ταξιδιωτικές συμβουλές από τα κράτη μέλη κ.λπ» (σελ.19 Έκθεσης) ενώ στο σημείο 5 ζητά «πρόσθετα μέτρα της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας και τους συναφείς τομείς, όπως απαγορεύσεις εισαγωγών/εξαγωγών για ορισμένα αγαθά και τεχνολογίες» (σελ.19 Έκθεσης). Όλα αυτά όμως είναι γενικόλογα και είναι προφανές ότι θα πρέπει να εξειδικευθούν οπότε ακόμη και αν τον Ιούνιο 2021 ξεκινήσει σχετική συζήτηση μέχρι να εξειδικευθούν από τον Μπορέλ οι πιθανές κυρώσεις θα φτάσει Σεπτέμβριος του 2021. Όμως και τότε για να επιβληθούν κυρώσεις θα χρειαστεί ομοφωνία οπότε είναι προφανές ότι ο άξονας Γερμανίας-Ιταλίας-Ισπανίας θα κάνει πάλι την εμφάνισή του.
Επιπλέον στην Έκθεσή Μπορέλ δεν υπάρχει λέξη για το casus belli της Τουρκίας κατά της Πατρίδας μας, οι αναφορές στο τουρκολιβυκό μνημόνιο είναι γενικές και αόριστες χωρίς να το χαρακτηρίζει άκυρο και παράνομο ενώ τέλος ο Μπορέλ μιλά για «θαλάσσιες διαφορές» μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Το μεγαλύτερο τμήμα της Έκθεσης Μπορέλ επικεντρώνεται στη θετική ατζέντα για την Τουρκία καθώς επισημαίνεται με κάθε τρόπο η τεράστια δήθεν οικονομική σημασία των σχέσεων ΕΕ-Τουρκίας. Έτσι αναφέρει στη σελ. 18 ότι «η ενίσχυση των ήδη σημαντικών οικονομικών δεσμών μας είναι άλλη μία επωφελής κατάσταση και για τις δύο πλευρές, ιδίως στο σημερινό δύσκολο οικονομικό κλίμα. Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας θα βρίσκονται ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του πεδίου εφαρμογής της τρέχουσας τελωνειακής ένωσης ΕΕ-Τουρκίας όπως έχει ήδη προτείνει η Επιτροπή». Επιπλέον ζητά την διευκόλυνση της «συμμετοχής της Τουρκίας στην επόμενη γενιά προγραμμάτων της ΕΕ, όπως το Erasmus+, το πρόγραμμα «Ορίζων Ευρώπη» κ.λπ. στο πλαίσιο του νέου πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου».
Και το άκρον άωτον της φιλοτουρκικής στάσης Μπορέλ αποτελεί το γεγονός ότι ζητά να συνεχιστεί η χρηματοδότηση της Άγκυρας για το προσφυγικό ακόμη και σε περίπτωση επιβολής ενδεχομένων κυρώσεων (σελ.19).